reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© philcold dreamstime.com Przemys艂 elektroniczny | 14 stycznia 2016

Megatrendy technologiczne wg Cisco

Firma Cisco zidentyfikowa艂a megatrendy technologiczne, kt贸re jej zdaniem b臋d膮 w najbli偶szym roku i kolejnych latach wywiera膰 najwi臋kszy wp艂yw na poszczeg贸lne bran偶e gospodarki.
Digitalizacja: wszystko, co mo偶e zosta膰 ucyfrowione, zostanie ucyfrowione Cyfrowa rewolucja (digital disruption) ma potencja艂, by zmieni膰 uk艂ad si艂 w poszczeg贸lnych bran偶ach szybciej, ni偶 jakiekolwiek wcze艣niejsze zjawisko w historii 鈥 tak wynika z badania 鈥濩yfrowy wir: jak cyfrowa rewolucja redefiniuje bran偶e鈥 (Digital Vortex: How Digital Disruption is Redefining Industries). Badanie przeprowadzono w艣r贸d 941 lider贸w biznesowych z 12 bran偶 i 13 pa艅stw. Wyniki badania pokazuj膮, 偶e zdaniem ankietowanych lider贸w, w ci膮gu najbli偶szych pi臋ciu lat cyfrowa rewolucja wyprze z rynku oko艂o 40 procent firm maj膮cych obecnie siln膮 pozycj臋 w swoich bran偶ach. Dotyczy to ka偶dej z 12 bran偶 obj臋tych badaniem. Mimo potencja艂u zmiany dotychczasowego uk艂adu si艂 na rynku, jaki niesie za sob膮 cyfrowa rewolucja, raport wskazuje, 偶e jedynie 25 proc. firm uznaje swoje podej艣cie do tej kwestii jako proaktywne, za艣 45 procent obj臋tych badaniem mened偶er贸w nie uwa偶a jej za zjawisko zas艂uguj膮ce na uwag臋 kierownictwa ich firm. Spo艣r贸d 12 bran偶 obj臋tych badaniem, najwi臋kszy potencja艂 zmian wywo艂anych cyfrow膮 rewolucj膮 maj膮 w ci膮gu najbli偶szych pi臋ciu lat nowe technologie (w tym produkty i us艂ugi). Raport wskazuje jednocze艣nie, 偶e bran偶e 鈥瀗ap臋dzane danymi鈥 (data-driven industries) znajduj膮 si臋 w czo艂贸wce rankingu bran偶 najbardziej podatnych na cyfrow膮 zmian臋. Opr贸cz nowych technologii s膮 to takie bran偶e jak: media i rozrywka, telekomunikacja, us艂ugi finansowe i handel detaliczny. Wed艂ug raportu w艂a艣nie te bran偶e w najwi臋kszym stopniu polegaj膮 na Internecie Wszechrzeczy - sieciach 艂膮cz膮cych ludzi, przedmioty, dane i procesy, kt贸re s艂u偶膮 do cyfrowej wymiany warto艣ci. Cyberbezpiecze艅stwo: zagadnienie coraz bardziej biznesowe Bezpiecze艅stwo nie jest ju偶 zagadnieniem jedynie dla firmowych dzia艂贸w IT, powinno by膰 tematem poruszanym na forum zarz膮d贸w firm. Potrzebna jest te偶 zmiana paradygmatu w podej艣ciu do bezpiecze艅stwa. Przez dekady bran偶a IT koncentrowa艂a si臋 na prewencji, tymczasem musimy zaakceptowa膰 fakt, 偶e nie istnieje prewencja skuteczna w stu procentach. Dlatego tak wa偶ne jest radzenie sobie z tym, co dzieje si臋 tak偶e w trakcie i po ataku.
Internet Wszechrzeczy i cyfrowa rewolucja, kt贸r膮 wywo艂uje, to wielka biznesowa szansa. Ale tak偶e ryzyko, wynikaj膮ce z po艂膮czenia ze sob膮 coraz wi臋kszej liczby os贸b, urz膮dze艅 i danych. Ka偶dy element tej sieci mo偶e by膰 celem ataku, a to oznacza, 偶e ka偶da organizacja powinna bra膰 pod uwag臋 w swojej strategii kwestie cyberbezpiecze艅stwa.
Obecnie czas od momentu ataku na firmowe zasoby IT do jego wykrycia wynosi 艣rednio 100 do 200 dni, to stanowczo za d艂ugo. Skr贸cenie czasu wykrycia ataku jest jednym z najwa偶niejszych cel贸w w obecnym krajobrazie zagro偶e艅 鈥 pozwala na ograniczenie bezpo艣rednich skutk贸w incydentu jak te偶 konsekwencji wizerunkowych zaatakowanej organizacji. 呕yjemy w czasach, w kt贸rych cyberataki s膮 zjawiskiem powszechnym. Odpowiadaj膮 za nie doskonale zorganizowane i wyspecjalizowane grupy cyberprzest臋pc贸w, kt贸rych dzia艂ania kosztuj膮 艣wiatow膮 gospodark臋 oko艂o 500 miliard贸w dolar贸w rocznie. W 2016 roku walka z rosn膮c膮 cyberprzest臋pczo艣ci膮 przybierze na sile. Dobrze ukrywane ataki wykonywane z du偶膮 dynamik膮, a jednocze艣nie z du偶膮 elastyczno艣ci膮 i dopasowywaniem si臋 do atakowanego 艣rodowiska, stanowi膰 b臋d膮 dodatkowe wyzwania dla specjalist贸w od bezpiecze艅stwa. Tylko dzi臋ki ca艂o艣ciowemu, systemowemu podej艣ciu do ochrony mo偶liwe jest szybkie wykrywanie atak贸w oraz minimalizowanie ich skutk贸w. Bo to, 偶e do takich atak贸w dojdzie, jest pewne. Jak bowiem powiedzia艂 John Chambers, by艂y CEO Cisco: 鈥濻膮 dwa rodzaje firm: te, kt贸re zosta艂y zhakowane, i te, kt贸re jeszcze nie wiedz膮, 偶e zosta艂y zhakowane鈥. 鈥濵g艂a obliczeniowa鈥 i analityka w czasie rzeczywistym 鈥濵g艂a obliczeniowa鈥 (fog computing) to rozproszona infrastruktura internetu rzeczy oraz zwi膮zane z ni膮 aplikacje do analizy danych, dzia艂aj膮ce na brzegu sieci. Pozwala korzystaj膮cym z niej organizacjom na analiz臋 danych i zarz膮dzanie nimi lokalnie, bez konieczno艣ci komunikacji z odleg艂ym centrum przetwarzania danych, dzi臋ki czemu mo偶liwe jest szybsze, wr臋cz natychmiastowe generowanie wniosk贸w biznesowych. Wed艂ug Cisco, 40 procent danych pochodz膮cych z Internetu Rzeczy b臋dzie do roku 2018 przetwarzanych we 鈥瀖gle obliczeniowej鈥, a ju偶 teraz ponad 25 produkt贸w sieciowych Cisco oferuje dost臋p do platformy IOx, s艂u偶膮cej do przetwarzania danych 鈥瀢e mgle鈥 lub na brzegu sieci. Przyk艂ad: digitalizacja handlu detalicznego O tym jak powy偶sze trendy przenikaj膮 si臋 i wp艂ywaj膮 na zmian臋 modeli biznesowych mo偶na przekona膰 si臋 na przyk艂adzie bran偶y handlu detalicznego, kt贸ra w coraz wi臋kszym stopniu u偶ywa technologii cyfrowych aby uczyni膰 zakupy wygodniejszymi i bardziej spersonalizowanymi. Cyfrowa rewolucja nie oznacza przy tym, 偶e klienci odwracaj膮 si臋 od fizycznych sklep贸w na rzecz zakup贸w online. To, co obserwujemy, to konwergencja do艣wiadcze艅 zakupowych w sklepach internetowych i fizycznych, obejmuj膮ca:
  • klient贸w 鈥 zakupowe aplikacje mobilne coraz cz臋艣ciej zawieraj膮 funkcjonalno艣ci dotycz膮ce sklep贸w fizycznych, jak skanery kod贸w kreskowych, komunikaty i mapy sklep贸w powi膮zane z beaconami czy tzw. rzeczywisto艣膰 wzbogacona (augmented reality). Dodatkowo, rozwi膮zania digital signage mog膮 oferowa膰 dynamiczne komunikaty 鈥 spersonalizowane pod k膮tem konkretnego kupuj膮cego lub zmienione w strumie艅 tre艣ci generowanych przez samych klient贸w. W ten spos贸b proste rozwi膮zania, jak np. SMS-owe kupony zni偶kowe, mog膮 zosta膰 uzupe艂nione o dodatkowe warto艣ciowe informacje i bogatsze tre艣ci, cho膰by takie, kt贸re pokazuj膮 jakie akcesoria pasuj膮 do odzie偶y prezentowanej na manekinie i w jakich rozmiarach jest ona dost臋pna.
  • sklepy 鈥 tutaj z kolei aplikacje s膮 藕r贸d艂em cennej wiedzy o historii zakupowej klient贸w i zmianach trend贸w rynkowych. Sklepy coraz bardziej doceniaj膮 te偶 warto艣膰 cyfrowego tagowania produk贸w przez czujniki RFID czy zintegrowane systemy POS, kt贸re daj膮 wgl膮d w stan magazynowy w czasie rzeczywistym i pozwalaj膮 kierowa膰 klient贸w do odpowiednich sklep贸w w ramach danej sieci handlowej.
Ciekawego przyk艂adu udanego po艂膮czenia sklep贸w fizycznych z korzy艣ciami p艂yn膮cymi z cyfryzacji jest luksusowa marka modowa Rebecca Minkoff i jej interaktywny sklep przysz艂o艣ci. Po przyj艣ciu do niego, klienci 鈥瀖elduj膮 si臋鈥 poprzez du偶y, lustrzany ekran dotykowy. Z jego pomoc膮 wybieraj膮 interesuj膮ce ich produkty, kt贸re nast臋pnie s膮 wysy艂ane do przymierzalni, r贸wnie偶 wyposa偶onych w lustrzane ekrany dotykowe. Dzi臋ki temu, b臋d膮c w przymierzalni, klient mo偶e nadal przegl膮da膰 katalog online i za偶yczy膰 sobie, aby doniesiono mu kolejne interesuj膮ce go produkty. 殴r贸d艂o: Cisco
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 20 2019 12:04 V12.2.3-1