reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© alexan24 dreamstime.com Przemys艂 elektroniczny | 19 pa藕dziernika 2015

Polski dron do walki z powodziami

Zako艅czy艂y si臋 pr贸by w locie nowego, polskiego bezza艂ogowego statku powietrznego GEOMONITOR o unikalnej konstrukcji.
To pierwszy bezza艂ogowiec na 艣wiecie, kt贸ry zosta艂 stworzony do monitorowania i obserwacji wa艂贸w przeciwpowodziowych. Dron, kt贸ry mo偶e mie膰 r贸偶norodne zastosowania zar贸wno cywilne jak i wojskowe, zosta艂 publicznie zaprezentowany w zesz艂ym tygodniu podczas 鈥濻z贸stej Nocy” w Instytucie Lotnictwa.

Jedyny na 艣wiecie tego rodzaju bezza艂ogowiec GEOMONITOR zaprojektowa艂o polskie konsorcjum naukowo-przemys艂owe z艂o偶one z trzech firm 鈥 Centrum Bada艅 i Rozwoju Technologii dla Przemys艂u SA, Przedsi臋biorstwa Bada艅 Geofizycznych sp. z o.o oraz OPEGIEKA sp. z o.o. Dron zosta艂 stworzony przede wszystkim z my艣l膮 o analizie obiekt贸w in偶ynierii l膮dowej, m.in. monitorowania stanu wa艂贸w przeciwpowodziowych.
-Absolutn膮 nowo艣ci膮 drona jest uk艂ad wirnik贸w oraz system sterowania, kt贸re w po艂膮czeniu z aerostatem daj膮 niespotykane dot膮d parametry sterowno艣ci i ud藕wigu. To bezsprzecznie jedyne takie rozwi膮zanie na 艣wiecie 鈥 m贸wi Grzegorz Putynkowski, wiceprezes zarz膮du CBRTP SA.

- Dron powsta艂 w odpowiedzi na wysokie zapotrzebowanie na monitorowanie infrastruktury l膮dowej wywo艂ane coraz liczniejszymi niepo偶膮danymi zjawiskami atmosferycznymi, obserwowanymi nie tylko na obszarze Polski, lecz tak偶e ca艂ej Europy 鈥 t艂umaczy Grzegorz Putynkowski, wiceprezes zarz膮du CBRTP SA.

Projekt drona, przygotowany na zlecenie konsorcjum, wykona艂a polska firma ADACO, kt贸ra ma po艂ow臋 praw w艂asno艣ci do koncepcji. Pozosta艂e 50 proc. praw jest w posiadaniu konsorcjum.

Bezza艂ogowiec GEOMONITOR ma 10 m 艣rednicy, jest jednostk膮 艂膮cz膮c膮 elementy tradycyjnego aerostatu o soczewkowatym kszta艂cie nape艂nianego helem z wielowirnikowcem. Jego maksymalna masa startowa to 300 kg. Umo偶liwia przenoszenie sprz臋tu badawczego o masie nawet do 110 kg. Bezza艂ogowiec jest nap臋dzany 2 silnikami spalinowymi Simonini o mocy 33 kM ka偶dy oraz stabilizowany uk艂adem 4 silnik贸w elektrycznych NTM o mocy 5,5 kW ka偶dy. Dzi臋ki nim mo偶liwa jest stabilizacja obiektu z dok艂adno艣ci膮 do 10 cm, co jest bezprecedensowym wynikiem. Obecny zasi臋g prototypu bezza艂ogowca to oko艂o 50 km, ale mo偶e on by膰 znacz膮co powi臋kszony w zale偶no艣ci od wyboru technologii zasilania silnik贸w oraz obszaru zastosowa艅.

Zaprojektowany bezza艂ogowiec b臋dzie m贸g艂 by膰 wykorzystany tak偶e w innych obszarach ni偶 walka z powodziami. Ruszy艂y ju偶 prace nad wersj膮 bezza艂ogowca o mniejszej 艣rednicy 3 m. Konsorcjum zamierza dostosowa膰 drona przez optymalizacj臋 wagow膮 konstrukcji oraz dob贸r wyposa偶enia do zastosowa艅 zar贸wno cywilnych jak i wojskowych. Wi臋kszy zasi臋g i ud藕wig pozwol膮 na poszerzenie spektrum jego mo偶liwo艣ci 鈥 b臋dzie m贸g艂 wykonywa膰 zadania obserwacji granic, loty rozpoznawczo-zwiadowcze, loty rozpoznawcze podczas akcji ratowniczych. W planach s膮 tak偶e wersje z wyposa偶eniem przydatnym w drogownictwie w procesach planowania i monitorowania jako艣ci wykonania dr贸g krajowych i autostrad, a tak偶e do monitorowania stanu infrastruktury energetycznej. W ostatnim przypadku analizowane s膮 mo偶liwo艣ci zasilania baterii silnik贸w elektrycznych bezpo艣rednio z sieci energetycznej.

Wyposa偶enie pok艂adowe drona w konfiguracji do monitorowania stanu wa艂贸w powodziowych stanowi膮 kamery termowizyjne oraz antena konduktometryczna (o masie powy偶ej 70 kg) zaprojektowana przez CBRTP SA. System informuje operatora o strukturze pod艂o偶a gruntowego, co z punktu widzenia oceny stanu badanego obiektu jest niezwykle istotne. Antena zainstalowana w bezza艂ogowcu, w przeciwie艅stwie do klasycznych system贸w konduktometrycznych, dzia艂a w bardzo szerokim pa艣mie cz臋stotliwo艣ci.

CBRTP spodziewa si臋 du偶ego zainteresowania bezza艂ogowcem, poniewa偶 nie istniej膮 konkurencyjne rozwi膮zania mikro-aero-geofizyczne wyspecjalizowane w realizacji tego typu misji. Jego potencjalni nabywcy to przemys艂 i administracja publiczna na ca艂ym 艣wiecie.


Bezza艂ogowiec 漏 GEOMONITOR jeszcze na ziemi, w trakcie przygotowa艅 do pokazu.

Dron powsta艂 w ramach projektu dofinansowanego ze 艣rodk贸w Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozw贸j nowoczesnych technologii, Dzia艂anie 1.4 Wsparcie projekt贸w celowych.
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2