reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Politechnika Białostocka
Nauka i technologie |

Poznaliśmy już najnowsze polskie łaziki marsjańskie

Studenci Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Białostockiej zaprezentowali we wtorek łaziki marsjańskie, Scorpio i #next, które pod koniec maja wezmą udział w międzynarodowych zawodach w USA.

W tym roku zespół Politechniki Białostockiej skonsturował łazik marsjański #next. Prace nad pojazdem trwały już od początku roku akademickiego. W oparciu o doświadczenia i uwagi zdobyte w latach ubiegłych powstała zupełnie nowa konstrukcja. - Serce, dusza i mózg nowego łazika jest od nowego zespołu – mówił Maciej Rećko, koordynator projektu i jeden z konstruktorów. Obecny łazik jest większy od wcześniejszych, bo poprzednie pojazdy nie były w stanie pokonać niektórych przeszkód. - Ta wielkość gwarantuje nam np. wjechanie po schodach – powiedział Rećko.
Międzynarodowe zawody University Rover Challenge rozgrywają się na pustyni w stanie Utah w Stanach Zjednoczonych, a łaziki skonstruowane przez naszych studentów są tam doskonale znane. Konstruktorzy z Politechniki Białostockiej, twórcy Hyperiona jako pierwsi w historii zawodów wygrali je dwa razy z rzędu (drużyna PB zwyciężyła w 2011 oraz w 2013 i 2014 roku). Natomiast łazik Scorpio III drużyny z Politechniki Wrocławskiej zajął II miejsce w 2013 roku. W zeszłym roku podczas University Rover Challenge triumfy święcił także zespół Legendary Rover Team z Rzeszowa, który zajął trzecie miejsce.
Łazik #next jest zbudowany m.in. z aluminium, waży 50 kg. Wyposażony jest w manipulator potrzebny do wykonania niektórych zadań. Po raz pierwszy przy sterowaniu łazikiem wykorzystano specjalnie zaprojektowaną aplikację operatorską, która łączy się z łazikiem za pomocą bluetooth. Z kolei studenci Politechniki Wrocławskiej z Koła Naukowego Off-Road zaprezentowali nową, udoskonaloną wersję łazika marsjańskiego Scorpio IV. Jak powiedział PAP lider projektu Szymon Dzwończyk, zmieniono kompletnie zawieszenie pojazdu i obudowano Scorpio IV szczelną kabiną. - Szczelna kabina to nasz konik i autorski projekt. Żaden z pojazdów na zawodach w USA nie będzie miał takiego rozwiązania, ponieważ nie wymaga tego regulamin. Jednak dzięki tej kabinie nasz Scorpio IV może jeździć podczas deszczu i w trudniejszych warunkach atmosferycznych - powiedział Dzwończyk. Podkreślił, że w porównaniu ze Scorpio III, który przed dwoma laty zdobywał laury w amerykańskiej imprezie, nowy pojazd wrocławskich studentów został znacząco uproszczony, m.in. zamiast 6 kół ma 4 i nie ma osi na tzw. łamiącym się hydraulicznym przegubie, dzięki czemu zmniejszono wagę łazika. Konkurs University Rover Challenge rozpocznie się pod koniec maja na pustyni w stanie Utah. Łazik będzie musiał m.in. przewieźć paczkę i narzędzia dla astronauty oraz obsłużyć panel słoneczny. O zwycięstwo powalczą 23 ekipy z Polski, USA, Indii, Bangladeszu, Kanady i Egiptu. Polskę reprezentować będą zespoły z pięciu Politechnik: Wrocławskiej, Białostockiej, Częstochowskiej, Rzeszowskiej i Warszawskiej. --- Źródło: PAP – Nauka w Polsce, Politechnika Białostocka, Politechnika Wrocławska

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-1
reklama
reklama