reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© cookelma dreamstime.com Przemys艂 elektroniczny | 30 kwietnia 2015

Polski przemys艂 kosmiczny zbyt s艂aby na samodzielne projekty

Polskie firmy s膮 coraz bardziej aktywne na rynku kosmicznym, ale do realizowania mi臋dzynarodowych projekt贸w potrzebne jest pozyskanie zagranicznych partner贸w lub wsp贸艂praca z rodzimymi firmami.
鈥 Bran偶a w Polsce dopiero wystartowa艂a. W Europejskiej Agencji Kosmicznej jeste艣my dopiero od dw贸ch lat i od tego momentu tak szeroko mo偶emy bra膰 udzia艂 w pracach zwi膮zanych z przemys艂em kosmicznym. Wcze艣niej w Polsce firm, kt贸re zajmowa艂yby si臋 przemys艂em kosmicznym, by艂o jak na lekarstwo 鈥 m贸wi agencji Newseria Biznes Grzegorz Brona, prezes zarz膮du Creotech Instruments.
Przyst膮pienie Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej da艂o szanse na rozw贸j bran偶y. W ci膮gu dw贸ch lat w konkursach organizowanych dla polskiego przemys艂u rodzime firmy z艂o偶y艂y 143 propozycje. Do realizacji wybrano 62 o warto艣ci 11 mln euro, z czego do przemys艂u trafi艂o ponad 8 mln. Znacznie wzros艂a tak偶e liczba podmiot贸w, kt贸re zarejestrowa艂y si臋 na portalu ESA dla kontraktor贸w z sektora przemys艂owego. Obecnie jest ich ok. 200. Dla por贸wnania pod koniec 2012 roku by艂o ich nieca艂e 50.
Jak zaznacza Brona, polskie firmy skupiaj膮 si臋 przede wszystkim na IT, np. na przetwarzaniu danych. 鈥 Niewiele firm startuje w obszarze hardware鈥檜, czyli sprz臋tu wysy艂anego w kosmos. Aby wystartowa膰 w tym obszarze, nale偶y podj膮膰 najpierw du偶e nak艂ady finansowe, wybudowa膰 odpowiednie laboratoria, zainwestowa膰 w kadr臋, przej艣膰 szkolenia w o艣rodkach zagranicznych, a w ko艅cu 鈥 kupi膰 drogi sprz臋t 鈥 wyja艣nia ekspert. Dlatego wydaje si臋, 偶e w najbli偶szym czasie polskie firmy nie b臋d膮 w stanie samodzielnie prowadzi膰 du偶ych mi臋dzynarodowych projekt贸w kosmicznych. Szans膮 mo偶e by膰 nawi膮zanie wsp贸艂pracy z du偶ymi zagranicznymi partnerami, kt贸rzy zapewni膮 transfer technologii. Inn膮 mo偶liwo艣ci膮 jest szersza integracja bran偶y w Polsce. Mo偶e w tym pom贸c Polska Agencja Kosmiczna, kt贸ra rozpocz臋艂a dzia艂alno艣膰 kilka tygodni temu. 鈥 To zar贸wno integrator, jak i animator rynku. Ma ona przede wszystkim wyznacza膰 cele dla polskiego przemys艂u kosmicznego, kt贸re b臋d膮 osi膮galne nie w perspektywie roku, ale w perspektywie 5 czy 10 lat 鈥 przekonuje Brona. Creotech Instruments jest jedn膮 z nielicznych polskich firm, kt贸ra skupia si臋 na budowie sprz臋tu kosmicznego i jest w stanie tworzy膰 konkretne systemy. Dzi臋ki wsparciu Mazowieckiej Jednostki Wdra偶ania Program贸w Unijnych w wysoko艣ci 750 tys. PLN uda艂o si臋 stworzy膰 cleanroom, czyli dwa sterylne pomieszczenia, w kt贸rych mo偶na montowa膰 i testowa膰 elementy elektroniczne, kt贸re zostan膮 wys艂ane w kosmos, czy elementy optyczne na potrzeby projekt贸w kosmicznych. 鈥 Obecnie montujemy pierwsze uk艂ady, kt贸re w przysz艂ym roku trafi膮 na Mi臋dzynarodow膮 Stacj臋 Kosmiczn膮. To uk艂ady eksperymentu ASIM, kt贸ry b臋dzie obserwowa膰 g贸rne warstwy atmosfery w poszukiwaniu wy艂adowa艅. B臋dziemy tam integrowa膰 uk艂ady satelitarne tak, 偶eby w przeci膮gu 3-5 lat m贸c zintegrowa膰 ca艂e 艣redniej wielko艣ci satelity o wadze do 150 kg 鈥 wyja艣nia Brona. --- 殴r贸d艂o: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 19 2019 15:52 V12.2.2-1