reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Przemysł elektroniczny | 14 lipca 2009

W roku 2009 rynek netbooków notuje wyższą dynamikę niż segment notebooków

Według kwartalnego raportu dotyczącego dostaw notebooków PC i prognoz rynkowych firmy DisplaySearch, stopień nasycenia netbooków na tradycyjnym rynku notebooków PC wzrasta do 20% w skali światowej. DisplaySearch spodziewa się dostaw prawie 33 milionów netbooków w 2009 roku.

Jednocześnie DisplaySearch spodziewa się, iż rynek 'tradycyjnych' notebooków (tych z ekranami 12.1" i większych) nie wygeneruje żadnej dynamiki w skali rok do roku po raz pierwszy w historii (patrz Tabela 1). Tabela 1: Netbooki i Notebooki - dostawy i wzrost wg regionu Stopień penetracji rynku w przypadku netbooków szacowany jest na poziomie powyżej 26% w Ameryce Łacińskiej i 22% na łącznym obszarze pokrywającym Europę, Środkowy Wschód i Afrykę. Najniższe wartości nasycenia rynku można zaobserwować w Chinach, Północnej Ameryce oraz Azji i regionu Pacyfiku. Na rynkach wschodzących tj. Ameryce Łacińskiej, niższe ceny netbooków sprawiają, że produkt jest zdecydowanie bardziej dostępny dla klientów. W roku 2008 45% wszyskich netbooków zostało dostarczonych na rynki Europy, Środkowego Wschodu i Afryki. Mimo iż według prognoz liczba ta spadnie do 40% w 2009, udział ten jest znacznie większy niż całościowy udział rynkowy notebooków PC. W wielu regionach dostawcy usług telekomunikacyjnych oferują możliwość subsydiowania netbooków przez okres kilku kwartałów, co w praktyce stymuluje wzrost. W Północnej Ameryce na polu netbooków trwa zaciekła marketingowa kampania pomiędzy trzema największymi dostawcami usług telekomunikacyjnych (AT&T, Sprint i Verizon). Mimo że stopień nasycenia rynku w przypadku telefonów typu smart notuję ciągłą dynamikę wzrostu zarówno w Ameryce, jak i innych regionach świata, firmy telekomunikacyjne muszą dołożyć starań, by znaleźć nowe źródło przychodów. Pomimo dodatniego poziomu wzrostu, stopa rentowności w sektorze telefonów typu smart maleje. Rosnąca stopa penetracji rynku netbooków jest jednym z podstawowych czynników, które powodują zatrzymanie się popytu na notebooki PC na niezmienionym poziomie na przestrzeni ostatniego roku. Co ważne, na rynku notebooków wyraźnie można dostrzec dramatyczny spadek popytu ze strony klientów korporacyjnych. Firmy w świetle globalnego spowolnienia gospodarki zredukowały skalę zakupów, szczególnie w przypadku kapitałochłonnych inwestycji w produkty IT. Eksperci DisplaySearch twierdzą, iż na rynku zaobserwować można znacznie zdławiony popyt na rynku business-to-business, jako że wiele firm nie przestawiło się z systemu operacyjnego Windows XP na Vistę. Jeśli wejście na rynek wersji Windows 7 w drugiej połowie października tego roku będzie iść w parze z ożywieniem gospodarczym, będziemy mogli mówić o szybkiej ścieżce powrotu do dynamicznego wzrostu na rynku notebooków PC. Ci sami eksperci uważają jednak, iż nastąpi to dopiero w roku 2010. W wymienionym na początku artykułu raporcie DisplaySearch za drugi kwartał 2009, autorzy raporty przeprowadzają szczegółową analizę poszczególnych czynników wpływających na popyt na netbooki i notebooki PC na największych rynkach w skali światowej. Raport wyszczególnia również główne zmienne wpływające na kształtowanie się popytu na tych rynkach. Prognozuje się, iż netbooki będą wciąż stanowiły znaczną część rynku. Należy jednak zauważyć, że w świetle powiększonej wielkości monitorów (z 7" do 10.1" oraz pojawieniem się monitorów o wymiarach 11.6" i 12.0"), klienci oczekują, że netbooki nowej generacji będą wciąż lekkich gabarytów. Z raportu DisplaySearch wynika jednak, że netbooki, pomimo wygenerowania nowego rynku, są używane głównie jako drugie narzędzie pracy po tradycyjnym notebooku.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
Artykuły, które mogą Cię zainteresować
September 18 2019 10:52 V14.4.0-1