reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Kornwa / dreamstime.com
Analizy |

Co zmieniła ostatnia dekada w elektronice samochodowej?

Przeciętny samochód zawiera półprzewodniki o łącznej wartości około 330 USD.

W porównaniu do innych rynków technologicznych – jak na przykład łączności bezprzewodowej – rynek motoryzacyjny zdaje się rozwijać się dość wolno. Jednak ostatnia dekada zmieniła wszystko. W ocenie IHS, nowe technologie infotainment zrewolucjonizowały samochody i cały biznes motoryzacyjny. Podobnie ma dziać się i w następnej dekadzie, a nowe technologie mają przyćmić to, co obecnie uznajemy na innowacyjne. ‘Radykalne zmiany, jakie zaszły w elektronice motoryzacyjnej, można doskonale zilustrować na przykładzie zmian samej deski rozdzielczej samochodu’ mówi Ben Scott, analityk rynku motoryzacyjnego w IHS Automotive. ‘W roku 2002, właściciel nowego Forda Focusa mógł cieszyć się tylko prostą konsolą, pozbawioną jakiejkolwiek łączności, wyposażoną jedynie w odtwarzacz AM/FM/CD. W roku 2012, dumny posiadacz Focusa otrzymywał deskę z bogatym wyborem funkcji infotainment, wyposażoną w niejeden wyświetlacz, bogactwo aplikacji i usług, a także kilka środków łączności. Najważniejsze pytanie, jakie sobie należy dziś postawić, to jak będzie wyglądała deska rozdzielcza Focus’a w roku 2022?’ Główne zmiany, jakie zaszły w elektronice motoryzacyjnej w ostatniej dekadzie przez ostatnie 10 lat: • Przeciętny samochód z roku 2012 zawiera półprzewodniki o wartości około 330 USD, o 65% więcej niż w roku 2002, kiedy to ich wartość nie przekraczała 200 USD. • W roku 2002, systemy infotainment nie były najważniejszym punktem przetargowym, docenianym przez nabywców, którzy skupiali się raczej na napędzie auta. Dekadę później, sytuacja zmieniła się radykalnie: system infotainment może stanowić nawet 10% wartości nowego samochodu. • Dziesięć lat temu większość samochodów nie posiadała żadnych środków łączności. Teraz samochody wyposażane są nawet w kilka systemów łączności: telemetryczne, komórkowe, Wi-Fi czy Bluetooth. Co dalej? Technologia elektroniki samochodowej ewoluuje każdego dnia, adoptując innowacje z zakresu systemów bezpieczeństwa, łączności czy telemetrii. Coraz szersze zastosowanie znajdują systemy ostrzegające przed kolizją. Co więcej, ewoluują one ponadto z systemów jedynie ostrzegających w stronę aplikacji częściowo autonomicznych, wyposażanych w funkcję samodzielnego hamowania. Również systemy łączności stają się coraz bardziej rozbudowane i coraz bardziej powszechne. Rozpatrując koszty projektowania nowego samochodu, niektóre z czołowych marek już teraz przeznaczają około 1/3 budżetu na projektowanie systemów in-vehicle infotainment (IVI). Kolejnym motorem wzrostu są systemy telemetryczne, umożliwiające takie usługi jak odbiór Internetu, alarmowe powiadamianie czy usługi concierge. Producenci samochodów stosują telemetrię również do zbierania bieżących danych o pojeździe.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
March 28 2024 10:16 V22.4.20-2
reklama
reklama