© Kornwa / dreamstime.com
Analizy |
Co zmieniła ostatnia dekada w elektronice samochodowej?
Przeciętny samochód zawiera półprzewodniki o łącznej wartości około 330 USD.
W porównaniu do innych rynków technologicznych – jak na przykład łączności bezprzewodowej – rynek motoryzacyjny zdaje się rozwijać się dość wolno. Jednak ostatnia dekada zmieniła wszystko.
W ocenie IHS, nowe technologie infotainment zrewolucjonizowały samochody i cały biznes motoryzacyjny. Podobnie ma dziać się i w następnej dekadzie, a nowe technologie mają przyćmić to, co obecnie uznajemy na innowacyjne.
‘Radykalne zmiany, jakie zaszły w elektronice motoryzacyjnej, można doskonale zilustrować na przykładzie zmian samej deski rozdzielczej samochodu’ mówi Ben Scott, analityk rynku motoryzacyjnego w IHS Automotive. ‘W roku 2002, właściciel nowego Forda Focusa mógł cieszyć się tylko prostą konsolą, pozbawioną jakiejkolwiek łączności, wyposażoną jedynie w odtwarzacz AM/FM/CD. W roku 2012, dumny posiadacz Focusa otrzymywał deskę z bogatym wyborem funkcji infotainment, wyposażoną w niejeden wyświetlacz, bogactwo aplikacji i usług, a także kilka środków łączności. Najważniejsze pytanie, jakie sobie należy dziś postawić, to jak będzie wyglądała deska rozdzielcza Focus’a w roku 2022?’
Główne zmiany, jakie zaszły w elektronice motoryzacyjnej w ostatniej dekadzie przez ostatnie 10 lat:
• Przeciętny samochód z roku 2012 zawiera półprzewodniki o wartości około 330 USD, o 65% więcej niż w roku 2002, kiedy to ich wartość nie przekraczała 200 USD.
• W roku 2002, systemy infotainment nie były najważniejszym punktem przetargowym, docenianym przez nabywców, którzy skupiali się raczej na napędzie auta. Dekadę później, sytuacja zmieniła się radykalnie: system infotainment może stanowić nawet 10% wartości nowego samochodu.
• Dziesięć lat temu większość samochodów nie posiadała żadnych środków łączności. Teraz samochody wyposażane są nawet w kilka systemów łączności: telemetryczne, komórkowe, Wi-Fi czy Bluetooth.
Co dalej?
Technologia elektroniki samochodowej ewoluuje każdego dnia, adoptując innowacje z zakresu systemów bezpieczeństwa, łączności czy telemetrii.
Coraz szersze zastosowanie znajdują systemy ostrzegające przed kolizją. Co więcej, ewoluują one ponadto z systemów jedynie ostrzegających w stronę aplikacji częściowo autonomicznych, wyposażanych w funkcję samodzielnego hamowania. Również systemy łączności stają się coraz bardziej rozbudowane i coraz bardziej powszechne. Rozpatrując koszty projektowania nowego samochodu, niektóre z czołowych marek już teraz przeznaczają około 1/3 budżetu na projektowanie systemów in-vehicle infotainment (IVI).
Kolejnym motorem wzrostu są systemy telemetryczne, umożliwiające takie usługi jak odbiór Internetu, alarmowe powiadamianie czy usługi concierge. Producenci samochodów stosują telemetrię również do zbierania bieżących danych o pojeździe.