reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Lavitreiu / dreamstime.com Przemysł elektroniczny | 28 sierpnia 2013

Nowa generacja akumulatorów

Bosch pracuje nad zwiększeniem wydajności akumulatorów do samochodów elektrycznych

Zwiększenie wydajności akumulatorów dla samochodów elektrycznych – taki jest cel projektu realizowanego przez dwa przedsiębiorstwa i dwie szkoły wyższe. Dzięki wykorzystaniu inteligentnego sterowania pracą akumulatora, partnerzy projektu planują znacząco zwiększyć moc, bezpieczeństwo i żywotność pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Bazą technologiczną dla optymalnej wymiany danych pomiarowych i sygnałów sterujących ma być innowacyjna metoda transmisji danych z wykorzystaniem obwodu elektrycznego akumulatora. Niemieckie ministerstwo edukacji i badań przeznaczyło do maja 2016 r. kwotę 2,5 mln euro na wsparcie projektu o nazwie IntLiIon (inteligentne koncepcje magistral danych dla akumulatorów litowo-jonowych w samochodach elektrycznych i hybrydowych). Pojazdy elektryczne i hybrydowe są głównym elementem zrównoważonego rozwoju mobilności. Przeszkodą na drodze codziennego korzystania z samochodów elektrycznych są akumulatory, które nie oferują jeszcze optymalnej wydajności, bezpieczeństwa i trwałości. Inteligentny system sterowania pracą akumulatora ma zapewnić w przyszłości bardziej efektywne wykorzystanie energii gromadzonej przez akumulator i znaczne zwiększenie zasięgu samochodów z napędem elektrycznym. Indywidualne sterowanie ogniwami akumulatora Projekt IntLiIon ma na celu stworzenie inteligentnych technik transmisji danych dedykowanych akumulatorom litowo-jonowym. Jego częścią jest badanie innowacyjnych systemów komunikacyjnych zwiększających efektywność sterowania i nadzoru każdego z ogniw akumulatora, których liczba może dochodzić do 100. Innowacyjna metoda, w której wykorzystuje się obwód elektryczny akumulatora do transmisji danych stanowi fundament technologiczny projektu. „Power Line Communication” ma umożliwić w przyszłości przesyłanie ważnych informacji do centralnego sterownika. Pozwoli to uniknąć dodatkowego, kosztownego okablowania do przesyłu danych, jakie dotychczas było stosowane we wszystkich systemach akumulatorowych. ‘Każde ogniwo akumulatora będzie indywidualnie nadzorowane i sterowane’ wyjaśnia dr Jens Strobel, koordynator projektu ze spółki Robert Bosch GmbH. Ponadto możliwe będzie optymalne wykorzystanie potencjału energetycznego akumulatora: jeżeli któreś z ogniw akumulatora litowo-jonowego nie będzie pracowało z najwyższą efektywnością, będzie można wymienić to ogniwo na nowe, bez konieczności wymiany całego akumulatora. Taka procedura chroni zasoby, obniża koszty i toruje drogę zrównoważonemu rozwojowi mobilności. Partnerzy projektu Projekt badający możliwości wykorzystania obwodu elektrycznego akumulatora do przesyłu danych zgromadził kompetentnych partnerów: spółkę Robert Bosch GmbH jako koordynatora projektu oraz spółkę Pro Design Electronic GmbH, szkołę wyższą w Hanowerze oraz Instytut technologii w Hanowerze (KIT). Całkowity budżet projektu wynosi 4,3 mln euro. Dotacja niemieckiego ministerstwa edukacji i badań jest częścią planu działań o nazwie „Energooszczędna i bezpieczna elektromobilność “ (STROM 2) w ramach programu „IKT 2020 – badania na rzecz innowacji“ realizowanego przez rząd niemiecki. Celem programu jest wypromowanie Niemiec jako wiodącego dostawcy technologii dla elektromobilności oraz wkład w stworzenie przyszłościowych koncepcji mobilności.
Załaduj więcej newsów
December 03 2019 22:29 V14.8.2-2