reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Olgalis / Dreamstime Przemysł elektroniczny | 01 sierpnia 2013

Axeon w projekcie SmartBatt

Finansowany przez UE program stworzenia następnej generacji akumulatorów do napędzania pojazdów elektrycznych, lżejszych i bezpieczniejszych od poprzednich wersji, jest oparty na technologii i wiedzy firmy Axeon, której polski zakład zlokalizowany jest w Gliwicach.

Firma Axeon pokaże efekt swojego zaangażowania w projekt SmartBatt podczas wydarzenia organizowanego przez centrum CENEX w Millbrook w dniach 4–5 września. Na stoisku firmy przedstawiony zostanie jeden z nowych akumulatorów. Program SmartBatt (ang. Smart and Safe Integration of Batteries in Electric Vehicles – Mądre i bezpieczne zastosowanie akumulatorów w pojazdach elektrycznych) udowodnił, że tworzenie inteligentnych rozwiązań może prowadzić do wytworzenia znacznie większej gęstości energii na poziomie systemowym. Celem programu było stworzenie i potwierdzenie skuteczności innowacyjnego akumulatora do napędzania pojazdów elektrycznych, zintegrowanego ze strukturą pojazdu. Efektem tego było:: • Maksymalne zmniejszenie wagi – 15% lżejszy niż akumulatory tworzone przy zastosowaniu istniejących technologii • Optymalizacja bezpieczeństwa – poprzez zintegrowanie obudowy akumulatora z podłogą samochodową; bezpieczeństwo strukturalne w przypadku wypadków zostało poprawione • Maksymalne obniżenie kosztów • Stworzenie projektu, który będzie można wprowadzić do produkcji masowej Rolą firmy Axeon w projekcie była selekcja odpowiednich ogniw spełniających kryteria wysokiej gęstości energii, stabilności mechanicznej, wydajności termicznej, optymalizacji przestrzeni, zmniejszonych kosztów produkcji oraz odporności na uderzenia. Wybór ten był kluczowy biorąc pod uwagę fakt, iż ogniwa odpowiadają za 80% całkowitej wagi akumulatorów. Firma Axeon przeanalizowała różne koncepcje (np. metalowa obudowa czy ogniwa blokowe) w celu uzyskania największej gęstości energii w dostępnej przestrzeni. Następnie konsorcjum (zob. poniżej) zaprojektowało i stworzyło odpowiedni system obudowy akumulatora. Akumulator został zintegrowany z pojazdem i poddany wielu testom bezpieczeństwa i wydajności. Firma Axeon przewodziła również niektórym zadaniom projektu jak ocena wpływu przyszłych rozwiązań w zakresie ogniw, teoretyczna analiza ryzyka i uszkodzeń, czy sposoby łatwej wymiany systemów magazynowania energii. Jako producent akumulatorów z ogromną wiedzą i doświadczeniem w zakresie akumulatorów litowo-jonowych, firma Axeon zapewniała wsparcie techniczne dla konsorcjum w czasie trwania projektu. Program pokazał, że tworzenie inteligentnych rozwiązań, tj. lekka konstrukcja i integracja z systemem, może prowadzić do powstania znacząco większych wartości gęstości energii na poziomie systemowym. Projekt SmartBatt był finansowany częściowo w ramach 7 Programu Ramowego UE i obejmował dziewięciu partnerów z pięciu krajów europejskich: Austriacki Instytut Technologii AIT, LKR Ranshofen (AIT LKR), Axeon Technologies, Fraunhofer Gesellschaft, Impact Design Europe, Ricardo UK, SP Sweden, Politechnika w Graz (VSI), Volkswagen AG. Źródło: Axeon
Załaduj więcej newsów
December 03 2019 22:29 V14.8.2-2