reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Daniel Schweinert / Dreamstime Rynki | 25 lipca 2013

Rynek samochodowej łączności bezprzewodowej

Według analizy przygotowanej przez IHS, rynek łączności bezprzewodowej dla samochodów wzrośnie do 2018 roku o 41%.

Rynek łączności bezprzewodowej dla motoryzacji obejmuje pokładową łączność WiFi/Bluetooth oraz wbudowane systemy łączności komórkowej, montowane przez producentów aut na rynku pierwotnym. Według oceny IHS, rynek ten wzrośnie z 1.1 mld USD w roku 2012 do 1.6 mld USD w roku 2018, co daje 41% wzrostu w perspektywie najbliższych 5 lat. W roku 2013 rynek pokładowej łączności bezprzewodowej osiągnie poziom 1.17 mld USD. Stanowi to zaledwie około 5% wzrost w porównaniu do poziomu osiągniętego jeszcze w roku 2011. Lepiej ma być w kolejnych latach: w roku 2014 oraz 2015 analitycy IHS przewidują po 8% wzrostu. Wiodącą technologią łączności pomiędzy urządzeniami kierowcy a systemem infotaiment samochodu pozostanie Bluetooth. W szczególności, obiecujący wydaje się wynik transferu uzyskiwany przez nową generację, 4.0, oferujący jednocześnie trwalsze połączenie pomiędzy urządzeniami oraz mniejszą konsumpcję energii. Z kolei jeśli chodzi o transfer samych pakietów danych, wyższością wykazuje się wciąż technologia WiFi. Trudno obecnie powiedzieć, czy w najbliższym czasie producenci samochodów będą preferować osobne systemy Bluetooth oraz Wi-Fi, czy też będą poszukiwać rozwiązań combo, łączących oba systemy. Jeden chip ułatwia projektowanie i obniża cenę i najprawdopodobniej w dalszej perspektywie właśnie takie układy będą dominować. Również wbudowane systemy łączności komórkowej powoli torują sobie drogę w przemyśle samochodowym. Już obecnie 25% samochodów sprzedawanych w USA jest w nie fabrycznie wyposażonych. Producenci samochodów coraz chętniej sięgają po tego typu rozwiązania, stosując je w systemach bezpieczeństwa (takich jak europejski system eCall, automatycznie powiadamiających o wypadku) oraz systemach zdalnej diagnostyki. Inne zastosowania wbudowanych systemów łączności komórkowej to automatyczne uaktualnianie oprogramowania czy zarządzanie wymianą części i serwisem. Takie rozwiązania nie tylko pozwalają na pewne oszczędności kosztów poprzez centralizację zbierania danych, ale są również nowym narzędziem marketingu i budowania relacji z klientem. Na szerszą skalę stosują je obecnie Kia, Volvo, Daimler czy BMW we współpracy z Wireless Car, Vodafone oraz Verizon.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
August 21 2019 15:49 V14.1.4-2