reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© 4designersart dreamstime.com Rynek komponentów | 01 marca 2018

IC Insights: tylko nieliczni s膮 w stanie rozwija膰 najnowsze technologie produkcji chipów

Producenci uk艂ad贸w scalonych, pomimo rosn膮cych koszt贸w rozwoju, prze艣cigaj膮 si臋 we wprowadzaniu nowych, zaawansowanych technologii produkcyjnych. Ale liczba takich firm nie jest zbyt du偶a.
Sukces i wszechobecno艣膰 uk艂ad贸w scalonych w du偶ej mierze zale偶a艂y od zdolno艣ci ich producent贸w do oferowania coraz wy偶szej efektywno艣ci i licznych funkcjonalno艣ci w dobrej cenie. Natomiast obni偶anie koszt贸w chip贸w jest 艣ci艣le powi膮zane z arsena艂em nowych technologii stosowanych w fabrykach, szczeg贸lnie w sytuacji, gdy mo偶liwo艣ci proces贸w CMOS osi膮gn臋艂y ju偶 swoje teoretyczne, praktyczne i ekonomiczne limity. Dlatego projektanci i producenci uk艂ad贸w scalonych si臋gaj膮 po takie opcje, jak: zmniejszanie rozmiar贸w scalak贸w, wprowadzanie nowych materia艂贸w i struktur tranzystorowych, migracj臋 na wafle krzemowe wi臋kszych rozmiar贸w, wy偶sz膮 produktywno艣膰 urz膮dze艅 do produkcji p贸艂przewodnik贸w, rosn膮c膮 automatyzacj臋 czy zaawansowane metody pakowania scalak贸w.

Szczeg贸lnie przy produkcji takich uk艂ad贸w, jak wysoko wydajne procesory, procesory aplikacyjne o niskim zu偶yciu energii i inne zaawansowane uk艂ady logiczne, firmy stosuj膮 zaawansowane technologie, wykorzystuj膮c procesy 14 nm czy 10 nm. Coraz trudniej przy tym por贸wna膰 ofert臋 takich producent贸w, chocia偶by dlatego, 偶e wprowadzane s膮 r贸偶ne odmiany podstawowych proces贸w, oznaczane przyk艂adowo 鈥瀙lusem”. Oto przygotowana przez IC Insights mapa wprowadzania kolejnych proces贸w przez najwi臋kszych graczy z bran偶y.



W ci膮gu pi臋ciu ostatnich dekad efektywno艣膰 i wydajno艣膰 w przemy艣le p贸艂przewodnikowym charakteryzowa艂y si臋 wyk艂adniczym wzrostem. I chocia偶 sektor ten nadal potrafi przezwyci臋偶a膰 przeszkody, jakie napotyka na swojej drodze, to staj膮 si臋 one coraz trudniejsze do pokonania. Zmniejszanie rozmiar贸w, wi臋ksze wafle i poprawa wydajno艣ci 鈥 wprowadzanie takich usprawnie艅 nie jest proste, bo trzeba si臋 boryka膰 z ograniczeniami ju偶 nie tylko czysto technicznymi, ale i ekonomicznymi. Dlatego producenci p贸艂przewodnik贸w przede wszystkim staraj膮 si臋 maksymalnie wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci aktualnie stosowanego procesu technologicznego, zanim wprowadz膮 co艣 nowego.

IC Insights ju偶 niemal dwie dekady temu raportowa艂, 偶e przemys艂 p贸艂przewodnikowy wchodzi w now膮 er臋. Zgodnie z teori膮 鈥瀘dwr贸conej piramidy”, sektor czeka艂y olbrzymie zmiany, w wyniku kt贸rych na rynku pozostanie niewielka liczba przedsi臋biorstw dysponuj膮cych wi臋kszo艣ci膮 udzia艂贸w, nie pozostawiaj膮c wiele miejsca dla konkurencji. Eksperci IC Insights wskazuj膮, 偶e analogiczny trend mo偶na zaobserwowa膰 odno艣nie rozwoju nowych technologii produkcyjnych 鈥 przemys艂 p贸艂przewodnikowy ewoluowa艂 do momentu, gdy tylko kilka firm jest w stanie rozwija膰 najnowsze procesy produkcyjne i produkowa膰 najbardziej zaawansowane uk艂ady scalone.

漏 IC Insights
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
November 21 2018 11:24 V11.9.8-2