reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Intel
Technologie |

NRF 2018: W jaki sposób dane przekształcą sektor sprzedaży detalicznej

Dane potrafią kompletnie przekształcić firmy o dowolnej wielkości – a nawet całe branże. Niezależnie od tego, czy mówimy o służbie zdrowia, branży produkcyjnej czy świecie finansów, umiejętność pozyskiwania przydatnych informacji może przyczyniać się do powstawania nowych pomysłów, usprawniania działań i zwiększania zysków. Poszczególne branże w różnym tempie dostosowują się do rewolucyjnych zmian związanych z wykorzystaniem danych. Jednak sektor sprzedaży detalicznej zdecydowanie wyprzedza całą stawkę.

Najnowsze innowacje w zakresie technologii sprzedaży detalicznej ujawniono niedawno podczas Retail’s Big Show – corocznego wydarzenia organizowanego przez fundację National Retail Federation (NRF). Podczas tegorocznej imprezy NRF 2018 w Nowym Jorku firma Intel zaprezentowała szereg innowacji, które mogą kompletnie zmienić oblicze sklepów detalicznych. Podczas zeszłorocznej imprezy prezes Brian Krzanich zapowiedział inwestycję rzędu 100 mln USD w innowacje dotyczące sprzedaży detalicznej. Uruchomił również platformę Intel® Responsive Retail Platform (Intel® RRP), która ma ułatwiać handlowcom wykorzystanie potęgi danych. Po upływie roku technologia firmy Intel została wdrożona już w 60 sklepach wyposażonych w 2000 czujników, a także u 26 partnerów, dając wyobrażenie o tym, jak sklepy mogą wyglądać w 2020 roku. – Chcemy pomoc handlowcom, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w Internecie, w ujednoliceniu i połączeniu różnych form dokonywania zakupów, skuteczniejszym reagowaniu na potrzeby klientów i przekształceniu całego procesu sprzedaży detalicznej – mówi w artykule wstępnym Joe Jensen, wiceprezes Grupy Internetu Rzeczy oraz dyrektor generalny działu Retail Solutions w firmie Intel. Dzięki współpracy z szeregiem handlowców oraz specjalistami z zakresu Internetu rzeczy oraz danych firma Intel zamierza stworzyć globalny ekosystem partnerów, który będzie napędzał innowacje w świecie sprzedaży detalicznej.
„Chcemy pomoc handlowcom, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w Internecie, w ujednoliceniu i połączeniu różnych form dokonywania zakupów, skuteczniejszym reagowaniu na potrzeby klientów i przekształceniu całego procesu sprzedaży detalicznej”.
Technologia firmy Intel już pomogła firmie JD*, będącej jednym z największych handlowców detalicznych w Chinach, w otwarciu jej pierwszego sklepu bez personelu sprzedażowego. Sklep nosi nazwę D-Mart*. – Sklepy bez personelu sprzedażowego to wzrostowy, międzynarodowy trend, który przenosi wygodę zakupów w Internecie do fizycznej placówki – wyjaśnia Jensen. Ten wyjątkowy sklep pozwala klientom wejść w dowolnym czasie, wybrać produkty i dokonać za nie zakupu bez wchodzenia w interakcje z innymi osobami. – Sklep wyposażono w zestaw dynamicznie reagujących technologii, obejmujących inteligentne półki, kamery, bramki, czujniki, zaawansowane kasy do bezproblemowego dokonywania płatności oraz inteligentny system informacji elektronicznych – mówi Jensen. Intel będzie kontynuować współpracę z firmą JD w celu opracowywania większej liczby systemów Internetu rzeczy. Umożliwi to skuteczną transformację tradycyjnych sklepów. Z kolei firma Amazon* niedawno otworzyła swój bezkasowy sklep, w którym klienci mogą zeskanować swój smartfon przy wejściu, a następnie po prostu wyjść z zakupami. Sklep Amazon Go*, zlokalizowany na parterze siedziby głównej spółki w Seattle w USA, oferuje na sprzedaż podstawowe i świeże produkty spożywcze. Do śledzenia zachowania klientów wykorzystuje czujniki półkowe w połączeniu z kamerami. W momencie opuszczania sklepu przez klienta wartość wybranych przez niego produktów obciąża jego kartę kredytową powiązaną z aplikacją Amazon Go. Jeśli sklep próbny odniesie sukces, tego rodzaju wygodne zakupy zostaną wdrożone w przyszłości w większej liczbie lokalizacji. Być może inne firmy również skorzystają z tego modelu sprzedaży. Tegoroczna prezentacja firmy Intel podczas imprezy NRF poświęconej handlowi detalicznemu miała pokazać, w jaki sposób firma pomaga handlowcom w trzech kluczowych obszarach: optymalizacji łańcucha dostaw, personalizacji oraz wdrażaniu innowacji. Jedna z prezentacji dotyczyła holenderskiej marki odzieżowej G-Star*, która wykorzystuje czujniki Intel® Responsive Retail Sensor w ponad 20 sklepach i planuje wdrożenie tej technologii w kolejnych 100 punktach handlowych. System zapewnia szczegółowe dane dotyczące tego, co się najlepiej i najgorzej sprzedaje, dzięki czemu handlowiec może w razie potrzeby uzupełniać towar i optymalizować łańcuch dostaw. Innym przykładem firmy optymalizującej swój łańcuch dostaw dzięki danym jest firma Hershey’s*. Ten amerykański producent czekolady wykorzystuje inteligentną półkę AWM Smart Shelf* wyposażoną w technologie firmy Intel, aby mieć pewność, że klienci zawsze znajdą poszukiwany produkt. Dzięki czujnikom wbudowanym w półki handlowcy są informowani o kończącym się zapasie produktów. Z kolei dane statystyczne dotyczące klientów pomagają w zapewnianiu asortymentu produktów dostosowanego do parametrów demograficznych klientów. Jeśli chodzi o personalizację, amerykański dom towarowy Neiman Marcus* wykorzystuje oparte na technologii firmy Intel rozwiązanie MemoMi Memory Makeover, które rejestruje przebieg nakładania makijażu każdej klientki i wysyła jej odpowiednie informacje na telefon. Oznacza to, że klientki mogą odtworzyć spersonalizowany makijaż w domu, wykorzystując do tego celu szczegółowe informacje na temat aplikowania oraz zastosowanych produktów. Jednocześnie handlowiec uzyskuje informacje na temat preferencji produktowych klientek. Innym przykładem personalizacji omówionym podczas imprezy jest Dufry* – szwajcarska firma zajmująca się sprzedażą detaliczną w branży turystycznej – która wykorzystuje system Telefonica On The Spot* w celu dostosowania sposobu obsługi klienta w sklepie. Gdy klient wchodzi do sklepu, znaki i kioski informacyjne dostosowują się tak, aby zapewnić klientowi spersonalizowaną obsługę z wykorzystaniem muzyki, efektów dźwiękowych oraz oświetlenia. Technologia firmy Intel jest odpowiedzialna również za personalizację w amerykańskiej sieci supermarketów Brown’s ShopRite*. Technologia rozpoznawania twarzy umożliwia firmie VSBLTY*, specjalizującej się w tworzeniu więzi między markami a klientami, oferowanie kupującym spersonalizowanych treści na podstawie wieku, płci i lokalizacji klienta. Celem nadrzędnym jest to, by klienci spędzali w sklepie więcej czasu i czuli, że sklep koncentruje się na ich potrzebach. Transformacja sposobu obsługi klientów detalicznych nie tylko zwiększa efektywność łańcuch dostaw i ułatwia personalizację, lecz także sprzyja wprowadzaniu innowacji. – Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja (SI), zmieniają sposób, w jaki handlowcy prowadzą swoją działalność. Pozwalają im one lepiej wykorzystywać duże zbiory danych – twierdzi w swoim wpisie na blogu Jensen. – To z kolei może skutkować nowymi wnioskami i prowadzić do powstawania dodatkowych modeli biznesowych. Dzięki innowacyjnej technologii proces zakupów staje się coraz wygodniejszy. Obserwujemy wzrost zadowolenia klientów i handlowców, którzy mogą lepiej zarządzać poszczególnymi aspektami swojej działalności. Cukiernia Lolli & Pops* wykorzystuje oparty na technologii firmy Intel system SI do zwiększania stopnia personalizacji. – Dzięki wykorzystaniu komputerowych systemów wizyjnych handlowcy Magic Makers mogą w czasie rzeczywistym rozpoznawać wchodzących do sklepu stałych klientów – wyjaśnia Jensen. – Dzięki wykorzystaniu analiz wspomaganych przez sztuczną inteligencję handlowiec może uzyskać dostęp do preferencji zakupowych klientów i przygotować dla nich spersonalizowane rekomendacje. Dzięki temu kupujący zyskują obsługę na poziomie VIP i chętniej wracają przy okazji kolejnych zakupów. Poza personalizacją SI może pomóc handlowcom w wykrywaniu złodziei, zanim ci wyrządzą faktyczne szkody. System Spot Crowd*, wykorzystujący technologie firmy Intel, zaprzęga komputerowe systemy wizyjne oraz sztuczną inteligencję do analizowania danych klientów. System powiadamia kierownika sklepu, jeśli do sklepu wejdzie osoba, która w przeszłości dokonała jakiejś kradzieży. Dzięki temu jej zachowanie w sklepie może być monitorowane. To jedynie część innowacji technologicznych, które mogą kompletnie zmienić oblicze sklepów detalicznych już w 2020 roku. Inteligentne półki, rozpoznawanie twarzy oraz SI mogą oznaczać wygodne zakupy zajmujące zaledwie kilkadziesiąt sekund. Z kolei poważniejsze zakupy zostaną usprawnione poprzez zwiększenie stopnia personalizacji. Klienci zyskają większy komfort, a firmy będą mogły optymalizować swoje działanie i zdobywać nowe informacje dzięki analizom i innowacjom (takim jak sztuczna inteligencja). Aby się rozwijać i wyprzedzić konkurencję, firmy (nie tylko w branży sprzedaży detalicznej) muszą być na bieżąco z innowacjami. * Inne nazwy oraz marki mogą być przedmiotem praw ich właścicieli. © Intel Autor: Libby Plummer

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-1
reklama
reklama