reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Yole Developement Rynek komponentów | 04 wrze艣nia 2017

Sensory dla motoryzacji: dojrza艂y, lecz wci膮偶 dynamiczny rynek

W jaki spos贸b technologia czujnik贸w zmieni przysz艂e samochody? Bosch, Denso, Sensata, NXP oraz Infineon to wci膮偶 marki topowe, ale zmiany mog膮 by膰 gwa艂towne i nieoczekiwane.
Pomimo swojej dojrza艂o艣ci, w ostatnich dw贸ch latach rynek czujnik贸w motoryzacyjnych prze偶y艂 wiele nieoczekiwanych zmian. Obecnie zar贸wno producenci pojazd贸w, jak i dostawcy czujnik贸w inwestuj膮 w technologie sensor贸w dla pojazd贸w autonomicznych czy elektrycznych. Automatyzacja prowadzenia samochodu wywo艂uje du偶e zmiany w technologiach detekcji czy obrazowania 鈥 takich jak kamery, LiDAR czy RADAR 鈥 podczaj gdy 鈥榚lektryfikacja鈥 pojazd贸w wymaga nowych rozwi膮za艅 w zakresie sensor贸w przep艂ywu energii i temperatury, stosowanych do zarz膮dzania prac膮 baterii.

Pomimo faktu, i偶 ca艂y rynek sprzeda偶y samochod贸w do roku 2022 b臋dzie wzrasta艂 o zaledwie 3% rocznie, firma analityczna Yole Development spodziewa si臋 i偶 dostawy czujnik贸w dla motoryzacji wzrasta膰 b臋d膮 o oko艂o 8% rocznie. W uj臋ciu warto艣ciowych, ma by膰 jeszcze lepiej, bo oko艂o 14%.

Ma si臋 tak sta膰 g艂贸wnie ze wzgl臋du na wzrastaj膮ca powszechno艣膰 stosowania kosztowych czujnik贸w, takich jak RADAR, systemy obrazowania czy LiDAR. Rynek czujnik贸w dla motoryzacji obejmuje takie zr贸偶nicowane kategorie jak MEMS, klasyczne aktywne czujniki ci艣nienia, TPMS , chemiczne, inercyjne, magnetyczne, ultrad藕wi臋kowe, obrazuj膮ce, czy w ko艅cu innowacyjne systemy RADAR i LiDAR.

鈥極pisywany rynek w roku 2016 by艂 wart 11 mld USD, natomiast do roku 2022 spodziewamy sie jego wzrostu do poziomu 23 mld USD鈥 m贸wi Guillaume Girardin, Technology & Market Analyst w Yole. 鈥楳a si臋 tak sta膰 w szczeg贸lno艣ci ze wzgl臋du na boom na rynkach sensor贸w obrazuj膮cych, RADAR oraz LiDAR, kt贸re do roku 2022 maja osi膮gn膮膰 poziom odpowiednio 7.7 mld USD, 6.2 mld USD oraz 1.4 mld USD鈥.

Je艣li chodzi o klasyczne czujniki, takie jak czujniki ci艣nienia, chemiczne czy magnetyczne, rozw贸j samochod贸w elektrycznych nie wywrze istotnego znaczenia w kr贸tkim terminie. Jednak偶e ju偶 w d艂u偶szej perspektywie czasowej, pojawienie si臋 samochod贸w elektrycznych w istotnym stopniu wp艂ynie na sprzedawan膮 ilo艣膰 oraz ich konkretne zastosowania. Wi臋cej samochod贸w elektrycznych oznacza bowiem mniejsze zapotrzebowanie na czujniki ci艣nienia. Jednocze艣nie, zwi臋kszy si臋 zapotrzebowanie na czujniki magnetyczne do monitorowania pracy baterii, czy pozycjonowania i detekcji ruchomych element贸w pojazdu. Tak wi臋c, przemys艂 motoryzacyjny do艣wiadcza obecnie jednego z najdynamiczniejszych okres贸w zmian w ca艂ej swojej historii.

Czujniki obrazuj膮ce, RADAR oraz LiDAR w najwi臋kszym stopniu zmieni膮 krajobraz rynku motoryzacyjnego:
Czujniki obrazuj膮ce by艂y pocz膮tkowo stosowane w systemach ADAS dla samochod贸w klasy premium, implementuj膮c techniki g艂臋bokiego uczenia w pierwszych aplikacjach. Intensywnie ro艣nie liczba zastosowa艅 przednich kamer ADAS. Kolejnymi czynnikami, stymuluj膮cymi gwa艂towny wzrost s膮 aplikacje wspomagaj膮ce parkowanie i kamery 360掳. W USA posiadanie kamery wstecznej sta艂o si臋 obecnie obowi膮zkowe, ale i bez uregulowa艅 prawnych stopie艅 stosowania kamer 360掳 jest nawet szybszy. G艂贸wnym beneficjentem w艣r贸d producent贸w czujnik贸w jest tutaj Omnivision, natomiast w艣r贸d producent贸w system贸w kamer najlepiej wykorzystali ten trend Panasonic i Valeo.
Czujniki RADAR, kt贸re zdaniem Yole cz臋sto s膮 mylnie postrzegane jako konkurencji czujnik贸w obrazuj膮cych oraz LiDAR, s膮 coraz cz臋艣ciej stosowane w modelach high-end. Jednak偶e, r贸wnie偶 i w modelach o ni偶szych cenach producenci decyduj膮 si臋 na zastosowanie tych system贸w do 艣ledzenia martwych p贸l czy adaptacyjnych tempomat贸w.
鈥 I w ko艅cu czujniki LiDAR, kt贸re przez analityk贸w Yole zosta艂y odwa偶nie nazwane 鈥樑歸i臋tym Gralem鈥 motoryzacji, umo偶liwiaj膮cym tr贸jwymiarowe widzenie otoczenia. Analitycy wskazuj膮 na liczne 鈥 cho膰 obecnie nieco futurystyczne 鈥 zastosowania LiDAR, kt贸re w przysz艂o艣ci maj膮 przewr贸ci膰 przemys艂 do g贸ry nogami. 鈥楶rzewidujemy niezwykle silny wzrost rynku LiDAR, kt贸ry w roku 2017 osi膮gn膮艂 warto艣膰 oko艂o 300 mln USD. Do roku 2022, segment ten ma osi膮gn膮膰 poziom 4.4 mld USD鈥 podkre艣la Guillaume Girardin z Yole.
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 13 2018 13:08 V11.10.14-1