reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© luchschen dreamstime.com
Komponenty |

Najmniejszy na świecie radar do zastosowań motoryzacyjnych od NXP

Nowy moduł NXP wyznacza nowe standardy w systemach wspomagania kierowcy. Stwarza wizję samochodów nowej generacji, oplecionych „kokonem” czujników, informujących na bieżąco kierowcę i liczne systemy bezpieczeństwa o warunkach na drodze.

NXP Semiconductors, będący jednym z czołowych dostawców technologii bezpieczeństwa dla samochodów, ogłosił kolejną innowację w dziedzinie radarów samochodowych: najmniejszy na świecie radar nadawczo-odbiorczy o wymiarach 7,5x7,5 mm, składający się z jednego chipu, pracujący z częstotliwością 77GHz i charakteryzujący się bardzo wysoką rozdzielczością. Radar jest rdzeniem technologii w istniejących i wciąż rozwijających się systemach wsparcia kierowcy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), ponieważ dostarcza precyzyjnych informacji o otaczającym środowisku, docelowo czyniąc życie kierowców i innych uczestników ruchu bezpieczniejszym. Robocze prototypy RFCMOS IC są obecnie w rękach czołowych klientów NXP; są także obecnie testowane w praktyce przez inżynierów Google, pracujących nad projektem aut autonomicznych. Układ od NXP umożliwia modułom sensorów radarowych najnowszej generacji, będącym mniej więcej wielkości znaczka pocztowego, na niewidoczne wbudowanie praktycznie w każdym miejscu w samochodzie – jest to wielką zaletą dla konstruktorów samochodów, ponieważ liczba różnego rodzaju czujników w pojazdach wciąż wzrasta, co jest związane z rozwijaniem systemów jazdy autonomicznej. Konsumpcja mocy układu od NXP jest o 40 procent niższa niż w konwencjonalnych radarach IC. Kluczowe zastosowania związane z bezpieczeństwem to między innymi hamowanie awaryjne, adaptacyjne tempomaty, systemy kontroli martwego pola, systemy ostrzegania o kolizji oraz parkowanie automatyczne. ‘W samochodach autonomicznych, „kokon” sensorów radarowych jest potrzebny, aby osiągnąć stabilny, niezakłócony obraz otoczenia, o zasięgu 360 stopni. Ta potrzeba stanowi prawdziwe wyzwanie, kiedy radary, którymi dysponujemy są masywne. Producenci chcieliby także zamienić istniejące systemy kontroli parkowania, opierające swoje działanie na ultradźwiękach, na „niewidzialne” czujniki radarowe, aby uniknąć szpecących otworów w zderzakach, a jednocześnie poprawić działanie i właściwości takich systemów’ mówi Torsten Lehmann, starszy wiceprezes działu Infotainment i Wspomagania Kierowcy w NXP. Systemy wspomagania kierowcy ADAS, opierające się na działaniu radarów, gwałtownie opanują rynek w ciągu kilku najbliższych lat. Według badań IHS Research, w 2021 roku na rynku będzie dostępnych ponad 50 milionów sensorów radarowych, zatem będzie to 23-procentowy wzrost w stosunku do dnia dzisiejszego. Obok postępów w tej technologii związanych z rozmiarem, konsumpcją energii oraz przystępnością cen, innym wartym uwagi czynnikiem rozwoju systemów ADAS jest uznanie zyskane przez programy NCAP (New Car Assessment Programs). Programy NCAP funkcjonują na całym świecie, ich głównym zadaniem jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa (głównie w testach zderzeniowych) i ocenianie ich pod tym względem w pięciogwiazdkowej skali. Od kilku lat organizacje NCAP zajmują się także nagradzaniem technologii zwiększających bezpieczeństwo na drodze – do takich technologii należą właśnie systemy ADAS, takie jak autonomiczne hamowanie awaryjne czy system ochrony pieszych. Wraz z zakończeniem fuzji NXP z Freescale Semiconductor 7 grudnia 2015 roku, firma wzmocniła pozycje na rynku motoryzacyjnych rozwiązań ADAS. Nowy układ RFCMOS IC jest atrakcyjnym rozszerzeniem i tak silnego portfolio radarów IC. Połączone oferty produktów zawierają w sobie cały zakres wiodących na rynku urządzeń nadawczo-odbiorczych o częstotliwości 77GHz, do zastosowań z radarami bliskiego, średniego i dalekiego zasięgu. Możliwe jest ich użycie zarówno w podstawowych modelach samochodów, jak i w samochodach klasy premium, podobnie jest z ofertą wysokowydajnych radarowych procesorów sygnałowych oraz mikrokontrolerów (MCUs). Na dzień dzisiejszy, na rynku znalazło się ponad milion radarów IC. Połączona siła dwóch producentów może sprawić, że w przyszłości standardem dla radarów IC nowej generacji stanie się wysoko zintegrowane rozwiązanie, jakim jest radar SoC do zastosowań motoryzacyjnych, zawierający procesor czołowy oraz procesor jednopasmowy, na pojedynczej, monolitycznej matrycy. Źródła: IHS, Advanced Driver Assistance Applications Semiconductor Market Tracker – H1 2015

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama