reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© fotosonar dreamstime.com
Przemysł elektroniczny |

Więcej milionów na Tristar

W listopadzie rusza wdrażanie inteligentnego systemu zarządzania ruchem w Trójmieście – Tristar. Koszt inwestycji to 170 mln PLN, a nie jak pierwotnie zakładano 130 mln PLN.

W Gdańsku rozpocznie się w listopadzie wdrażanie zintegrowanego systemu zarządzania ruchem Tristar, który ma usprawnić transport w Trójmieście. System ma być gotowy do końca 2013 r. Koszt inwestycji to ok. 170 mln PLN, z czego większość sfinansuje UE. Zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar będzie działał na głównych ciągach komunikacyjnych Trójmiasta, od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni i Rumi. System obejmie 141 istniejących sygnalizacji świetlnych, w tym 67 w Gdańsku. Celem projektu jest usprawnienie ruchu pojazdów indywidualnych i transportu publicznego w Trójmieście. Tristar pozwoli na sterowanie ruchem dzięki wykorzystaniu kilku tysięcy czujników (m.in. rejestratorów, kamer i tablic). Na jego potrzeby położone ma być ok. 115 km światłowodów. W ramach budowy systemu na drogach zostanie zamontowanych 59 rejestratorów wykroczeń, z tego 31 w Gdańsku. Urządzenia rejestrujące, np. przekroczenie prędkości czy przejazd na czerwonym świetle, mają zacząć działać pod koniec 2013 roku. W Trójmieście zostanie zamontowanych też 14 drogowych stacji meteorologicznych, których zadaniem będzie dostarczanie m.in. służbom drogowym informacji np. o gołoledzi. Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych (GIK) tłumaczył, że ma być 26 tablic drogowych, na których będą się wyświetlały informacje m.in. czy jechać np. do Sopotu lub Gdyni głównym ciągiem przez miasto albo wybrać obwodnicę. "Będą podane czasy przejazdu obiema trasami i kierowca sobie wybierze drogę" - dodał. Poinformowano, że obraz z kamer działających w ramach systemu będzie widoczny też na stronie internetowej. Ma on pokazywać np. obciążenie dróg i średni czasu przejazdu na danej trasie. Łutowicz podkreślił, że możliwe będzie np. zaplanowanie podróży i obliczenie czasu przejazdu przy wykorzystaniu różnych środków komunikacji. Zakłada się, że po wdrożeniu zintegrowanego systemu przepustowość ulic Trójmiasta może zwiększyć się o ok. 20 proc. Będzie to efekt m.in. lepszego ustawienia świateł na skrzyżowaniach oraz informowania na bieżąco kierowców o nagłych zdarzeniach na ulicach. Tristar opracowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej. Projekt realizuje firma Qumak-Sekom z Warszawy, która wygrała przetarg na wykonanie systemu. Spółka jest jednym z czołowych integratorów polskiego rynku teleinformatycznego. Źródło: PAP

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-1
reklama
reklama