reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Intel
Przemysł elektroniczny |

Pojazdy autonomiczne — największy przełom dzisiejszych czasów

Firmy Intel i Warner Bros. informują o podjęciu współpracy, której celem jest zapewnienie jak najlepszych wrażeń pasażerów pojazdów autonomicznych.

Znaczna część dyskusji związanych z pojazdami autonomicznymi dotyczyła w ostatnim czasie samochodów jako środka transportu. Te jednak już wkrótce trafią na drogi publiczne, dlatego nadszedł czas, aby zacząć myśleć o nich w kategoriach nowego typu przestrzeni konsumenckiej. Co ważne, jak dotąd niezbyt dużą wagę przykładaliśmy do samego wzornictwa pojazdów, interakcji pomiędzy pasażerami oraz tego, jak będą spędzać podróż — gdy już zostaną zwolnieni z obowiązku prowadzenia samochodu. Jak podkreśla Intel w komunikacie, pod tym względem autonomiczne pojazdy stanowią największy przełom, z jakim mamy obecnie do czynienia, udostępniając zupełnie nową platformę do rozwoju innowacji — od projektów wnętrz, przez funkcje rozrywkowe, aż po ratujące życie systemy bezpieczeństwa. Intel poinformował o podjęciu współpracy z przedsiębiorstwem mediowym Warner Bros. W ramach projektu AV Entertainment Experience firmy pracują nad stworzeniem pierwszego w swoim rodzaju samochodu koncepcyjnego, zdolnego zaprezentować potencjalne możliwości rozrywkowe samochodów przyszłości. Pojazd ten będzie jednym ze 100 samochodów testowych firmy Intel, a jego zadaniem będzie prezentowanie funkcji rozrywkowych możliwych do wdrożenia w świecie autonomicznych pojazdów. Gdy kierowcy staną się pasażerami, będą mogli poświęcić znacznie więcej czasu na korzystanie z urządzeń połączonych z siecią — w tym do odbioru treści wideo. Przeprowadzone w ostatnim czasie badanie wskazuje, że przeciętny Amerykanin spędza za kierownicą ponad 300 godzin w skali roku. Firmy Warner Bros. i Intel postrzegają zwiększenie ilości wolnego czasu jako okazję do znaczącego rozwoju możliwości wnętrz autonomicznych maszyn. Treści rozrywkowe (w tym filmy i programy telewizyjne) będą mogły konsumować wszystkie osoby przebywające na pokładzie pojazdów, dlatego spodziewamy się rozwoju wrażeń, które dotychczas pozostawały poza ich zasięgiem — w tym rzeczywistości wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR). Miłośnik Batmana będzie mógł np. podróżować ulicami Gotham City na pokładzie Batmobilu, a dzięki rozszerzonej rzeczywistości samochód stanie się jedynym w swoim rodzaju oknem na świat, pozwalającym pasażerom odbierać treści reklamowe i inne. - Mimo iż rozmyślanie o pokładowych funkcjach rozrywki może być interesujące, najważniejszym sprawdzianem dla autonomicznych pojazdów będzie zdobycie zaufania pasażerów. Technologia nie będzie mieć znaczenia, jeśli potencjalni użytkownicy nie będą w stanie jej zaufać lub nie będą czuć się komfortowo w pojazdach. Wierzymy, że technologia, którą Intel wprowadza na rynek, nie będzie służyć wyłącznie do umilania podróży — jej zadaniem będzie również ochrona życia. Systemy autonomiczne stanowią naturalne następstwo pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i układów ABS. Co więcej, system Mobileye ADAS (ang. advanced driver assistance system — zaawansowany system wspomagania kierowcy) już dziś funkcjonuje na drogach publicznych i przyczynia się do ratowania ludzkiego życia. Dzięki istniejącym systemom ADAS opracowanym przez firmę Mobileye udało się zmniejszyć liczbę wypadków o 30%, uratować życie 1400 osób, zapobiec 450 tysiącom kolizji i zaoszczędzić 10 miliardów dolarów potencjalnych strat finansowych. To jednak nie powód, aby spocząć na laurach. Naszym ostatecznym celem jest zredukowanie liczby ofiar zdarzeń drogowych do zera – mówi Brian Krzanich, CEO Intela.
- Od rozrywki po systemy bezpieczeństwa — naszym zdaniem pojazdy autonomiczne to jedna z najciekawszych opracowywanych obecnie platform i zaledwie zalążek renesansu całej branży motoryzacyjnej – uważa Brian Krzanich, CEO Intel Corporation.
Jak zauważa Krzanich, aby osiągnąć ten cel, potrzebujemy standardów i rozwiązań, które pozwolą rozpocząć masową produkcję i adaptację autonomicznych pojazdów. Przez długi okres przejściowy, w którym samochody autonomiczne będą dzielić drogi z pojazdami pozostającymi pod kontrolą kierowców, branża będzie zmuszona korzystać z norm, które umożliwią jednoznaczne orzekanie winy w przypadku zdarzeń drogowych. W tym celu firma Intel współpracuje z przedstawicielami branży i ustawodawcami, aby określić sposób mierzenia i interpretowania poziomu bezpieczeństwa systemów autonomicznych. Określenie zawczasu jasnych zasad orzekania winy przyczyni się do zwiększenia ogólnego stopnia zaufania oraz pozwoli zrozumieć ryzyko związane z odpowiedzialnością — zarówno konsumentom, jak i branży motoryzacyjnej i ubezpieczeniowej. Firmy Intel i Mobileye już wcześniej zaprezentowały model matematyczny o nazwie Responsibility-Sensitive Safety (RSS), mający na celu zapewnić — na etapie planowania i podejmowania decyzji — że system autonomiczny nie będzie w stanie wydać komendy prowadzącej do kolizji. Co więcej, w przyszłości systemy bezpieczeństwa będą opierać się o technologie o maksymalnej efektywności, zdolne przetwarzać ogromne ilości danych wymaganych do działania sztucznej inteligencji. - W tym roku podjęliśmy współpracę z firmą Mobileye — światowym liderem branży systemów ADAS, odpowiedzialnym za opracowanie algorytmów, dzięki którym kamery mogą zyskać zdolność widzenia lepszą od ludzkiego oka. Dziś, dzięki połączeniu „oczu” firmy Mobileye i „mózgu” w postaci procesora firmy Intel, jesteśmy w stanie osiągnąć dwukrotnie wyższą wydajność głębokiego uczenia niż konkurencja. To ogromna różnica, która ma w tym przypadku niebagatelne znaczenie. Ponad dwukrotnie wyższa wydajność systemów głębokiego uczenia pozwala zwiększyć oszczędność paliwa i umożliwia stosowanie tańszych układów chłodzenia – mówi Brian Krzanich. Brian M. Krzanich od 2013 roku jest dyrektorem generalnym oraz członkiem zarządu © Intel Corporation. Jest szóstym prezesem w historii firmy, na stanowisku zastąpił Paula S. Otelliniego.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 25 2024 14:09 V22.4.31-1
reklama
reklama