reklama
reklama
reklama
reklama
© PixabayFotocitizen
Przemysł elektroniczny |

SCHURTER w Polsce: mamy czas na rozwój

Jak na razie idzie nam dobrze, a perspektywy są bardzo obiecujące – mówi o działalności polskiej spółki SCHURTER jej dyrektor, Mariusz Duczek.

evertiq.pl: - Od ponad roku działa polska spółka SCHURTER. Dlaczego Grupa zdecydowała się na ten krok?

Mariusz Duczek, SCHURTER: - SCHURTER to spółka z niemal 85-letnim doświadczeniem, która działa w Polsce od prawie 20 lat. Przez 18 lat wystarczała obecność lokalnych dystrybutorów, czyli firm Semicon oraz TME, ale w strategii SCHURTER zapisano już wcześniej utworzenie oddziału w naszym kraju, by skupić się na rynku lokalnym, ewentualnie na krajach sąsiednich. Sprawy przyjęły konkretny obrót w 2015 roku, pod koniec którego rozpoczęliśmy przygotowania i 1 kwietnia 2016 roku SCHURTER Electronics Sp. z o.o. rozpoczęła działalność operacyjną. Powołując polską spółkę przede wszystkim chodziło o to, by być bliżej klientów. Po pierwsze dlatego, że lokalny biznes bardzo szybko się rozwija i pozycja Polski w Europie rośnie, a z drugiej strony w naszym kraju działa wiele przedsiębiorstw o zasięgu globalnym. Nie wystarczała już obsługa przez dystrybutorów, musieliśmy pojawić się na miejscu, rozmawiać z klientami, szukać z nimi nowych projektów. To jest wartość dodana, którą wnosimy, zapewniając wsparcie w lokalnym języku i możliwość szybkiej reakcji na realizowane w Polsce projekty.

- Jak można podsumować pierwsze 1,5 roku działalności?

- Na razie idzie nam bardzo dobrze, bo po 9 miesiącach wyszliśmy praktycznie na zero, czyli odrobiliśmy swój kapitał założycielski oraz wszystkie inwestycje, praktycznie jako pierwsza spółka SCHURTER od wielu lat w tak krótkim czasie. Niespełna rok zajęło nam też dostosowanie się do kultury firmy i wprowadzenie wspólnych dla Grupy procedur. To było wiele wyzwań biznesowych i sprzedażowych, które nałożyły się w czasie, np. kwestia implementacji pełnej wersji SAP, procedur controlingowych czy też efektywnego networkingu. Natomiast największym wyzwaniem, które wciąż jeszcze wymaga pracy, była kwestia efektywnej komunikacji, w szczególności z innymi spółkami Grupy. Od strony sprzedażowej chyba najtrudniejszym elementem w pierwszym roku było zrozumienie poszczególnych segmentów rynku i tego, jak możemy w nich funkcjonować lokalnie, w oparciu o kanał dystrybucyjny oraz o bezpośrednie wsparcie techniczne, a także poznanie istniejących trendów. Obecnie skupiamy się na trzech segmentach, tzn. na przemysłowym, medycznym i energii. Przemysł to oczywiście bardzo szerokie pojęcie i widzimy tu duże perspektywy rozwoju. Przemysł stanowi główny obszar naszej działalności, w którym prym wiedzie automatyka przemysłowa, sterowanie, przemysł maszynowy czy też tzw. white goods (AGD). Z kolei jeśli chodzi o produkcję na potrzeby branży medycznej, to jest ona w Polsce bardzo dobrze rozwinięta, a fakt, że nasze produkty mają wszelkie możliwe certyfikaty na różne rynki, stanowi znaczne ułatwienie dla producentów sprzętu medycznego. Skupiamy się tutaj głównie na producentach sprzętu diagnostycznego i laboratoryjnego. Jednym z segmentów z największym potencjałem jest energia” czyli wszystko, co wiąże się z oświetleniem, magazynowaniem energii, inteligentnymi licznikami czy też tzw. internetem rzeczy (IoT). To jest mocna strona polskich przedsiębiorstw i będziemy szli w tym kierunku. Wiąże się to też z zagadnieniami kompatybilności elektromagnetycznej i usługami pomiarowymi, które wykonujemy dla klientów. Mocno wspieramy inicjatywy w tym zakresie oraz nieodpłatnie wykonujemy testy pre-compliance na zgodność z wymaganiami norm EMC

- Do której części biznesu SCHURTER należy polska spółka?

- SCHURTER dzieli się na 3 dywizje. Najstarsza to Komponenty (Components) i właśnie do niej należy spółka w Polsce. Kolejna, dynamicznie rozwijająca się cześć biznesu, zresztą bardzo widoczna w Polsce, to Systemy wejściowe (Input Systems). I wreszcie najmłodsza dywizja, Rozwiązania (Solutions), która powstała w odpowiedzi na potrzeby naszego głównego partnera - firmy Siemens - oraz innych kluczowych klientów, i na razie skupia się na rynku szwajcarskim i niemieckim. Dywizja ta integruje działalność Grupy na różnych polach, dodając do tego projekt klienta, aby stworzyć w ten sposób zupełnie nowy produkt. Początkowo były to usługi projektowania świadczone przez naszych inżynierów, później przekształcone w produkcję. Dziś jest to bardzo skuteczny model biznesowy. Dywizja Rozwiązania to inaczej zewnętrzny dział wykonawczy dla klientów. Przykładem niech będą pompy insulinowe jednego z naszych zleceniodawców, który zapytał nas początkowo tylko o projekt, a obecnie wykonujemy dla niego projekt, pełny montaż na płytce PCB, dokładamy obudowę, pakujemy i wysyłamy. Oferujemy więc całościową obsługę klientów. Jest to najtrudniejsza część biznesu, ale i najbardziej satysfakcjonująca.

- SCHURTER w zeszłym roku zadecydował o dwóch ciekawych przejęciach europejskich spółek.

- Fakt, że przejmujemy spółki, wynika z jednej prostej przyczyny: żeby rosnąć globalnie można to robić w sposób ewolucyjny, co zajmuje sporo czasu, albo rewolucyjny, czyli przejąć firmę wraz z jej technologią i rozwijać się zdecydowanie szybciej. Oczywiście to kwestia analiz biznesowych, ale ostatnio ta druga opcja jest bardziej widoczna. W 2014 roku miała miejsce akwizycja Danielsona, czyli dwóch firm w Holandii i Anglii. Obecnie obie te spółki zostały już zintegrowane w strukturach SCHURTER. Najnowsze zakupy to czeski Aki elektronic oraz austriacki Burisch.

- Jakie są cele firmy na najbliższe lata?

- Właśnie powstaje nowa strategia na lata 2018-2023 dla całej Grupy SCHURTER i tam będą ujęte konkretne cele oraz sposób ich realizacji. Będę mógł o nich opowiedzieć dopiero w połowie przyszłego roku, gdy przedstawimy nasz plan. Ogólnie rzecz ujmując: główne cele SCHURTER wynikają przede wszystkim z dwutorowej działalności firmy, czyli podziału obrotów pomiędzy kanał dystrybucyjny a kanał obsługi bezpośredniej. Jeśli spojrzymy na to globalnie, to praktycznie połowa obrotów firmy pochodzi z kanału dystrybucyjnego, a druga połowa ze sprzedaży bezpośredniej. Te dwa podejścia różnią się zdecydowanie, ponieważ przy obsłudze bezpośredniej mówimy też o pracy nad projektami dla naszych klientów, tzn. tworzymy wartość dodaną, innowację czy doradzamy w projektowaniu – reasumując: szukamy zupełnie nowych produktów. Jeśli chodzi o polską spółkę, to poprzedni rok, obecny i następny to czas działalności głównie na rynku lokalnym, chociaż w obecnej strategii są również zapisane rynki Europy Centralnej i Wschodniej. Chętnie zagospodarowujemy ciekawe nisze, tak jak wszystkie spółki Grupy SCHURTER nie boimy się niekonwencjonalnych projektów. Ale dokładne plany dotyczące SCHURTER Electronics Sp. z o.o. pojawią się w nowej strategii.

- Dziękuję za rozmowę!


Na zdjęciu: Mariusz Duczek, © SCHURTER Electronics

reklama
Załaduj więcej newsów
March 15 2024 14:25 V22.4.5-2