reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© PixabayFotocitizen Przemysł elektroniczny | 14 listopada 2017

SCHURTER w Polsce: mamy czas na rozwój

Jak na razie idzie nam dobrze, a perspektywy są bardzo obiecujące – mówi o działalności polskiej spółki SCHURTER jej dyrektor, Mariusz Duczek.

evertiq.pl: - Od ponad roku w działa polska spółka SCHURTER. Dlaczego Grupa zdecydowała się na ten krok?


Mariusz Duczek, SCHURTER: - SCHURTER to spółka z niemal 85-letnim doświadczeniem, która działa w Polsce od prawie 20 lat. Przez 18 lat wystarczała obecność lokalnych dystrybutorów, czyli firm Semicon oraz TME, ale w strategii SCHURTER zapisano już wcześniej utworzenie oddziału w naszym kraju, by skupić się na rynku lokalnym, ewentualnie na krajach sąsiednich. Sprawy przyjęły konkretny obrót w 2015 roku, pod koniec którego rozpoczęliśmy przygotowania i 1 kwietnia 2016 roku SCHURTER Electronics Sp. z o.o. rozpoczęła działalność operacyjną.

Powołując polską spółkę przede wszystkim chodziło o to, by być bliżej klientów. Po pierwsze dlatego, że lokalny biznes bardzo szybko się rozwija i pozycja Polski w Europie rośnie, a z drugiej strony w naszym kraju działa wiele przedsiębiorstw o zasięgu globalnym. Nie wystarczała już obsługa przez dystrybutorów, musieliśmy pojawić się na miejscu, rozmawiać z klientami, szukać z nimi nowych projektów. To jest wartość dodana, którą wnosimy, zapewniając wsparcie w lokalnym języku i możliwość szybkiej reakcji na realizowane w Polsce projekty.

- Jak można podsumować pierwsze 1,5 roku działalności?


- Na razie idzie nam bardzo dobrze, bo po 9 miesiącach wyszliśmy praktycznie na zero, czyli odrobiliśmy swój kapitał założycielski oraz wszystkie inwestycje, praktycznie jako pierwsza spółka SCHURTER od wielu lat w tak krótkim czasie.

Niespełna rok zajęło nam też dostosowanie się do kultury firmy i wprowadzenie wspólnych dla Grupy procedur. To było wiele wyzwań biznesowych i sprzedażowych, które nałożyły się w czasie, np. kwestia implementacji pełnej wersji SAP, procedur controlingowych czy też efektywnego networkingu.

Natomiast największym wyzwaniem, które wciąż jeszcze wymaga pracy, była kwestia efektywnej komunikacji, w szczególności z innymi spółkami Grupy. Od strony sprzedażowej chyba najtrudniejszym elementem w pierwszym roku było zrozumienie poszczególnych segmentów rynku i tego, jak możemy w nich funkcjonować lokalnie, w oparciu o kanał dystrybucyjny oraz o bezpośrednie wsparcie techniczne, a także poznanie istniejących trendów.

Obecnie skupiamy się na trzech segmentach, tzn. na przemysłowym, medycznym i energii. Przemysł to oczywiście bardzo szerokie pojęcie i widzimy tu duże perspektywy rozwoju. Przemysł stanowi główny obszar naszej działalności, w którym prym wiedzie automatyka przemysłowa, sterowanie, przemysł maszynowy czy też tzw. white goods (AGD). Z kolei jeśli chodzi o produkcję na potrzeby branży medycznej, to jest ona w Polsce bardzo dobrze rozwinięta, a fakt, że nasze produkty mają wszelkie możliwe certyfikaty na różne rynki, stanowi znaczne ułatwienie dla producentów sprzętu medycznego. Skupiamy się tutaj głównie na producentach sprzętu diagnostycznego i laboratoryjnego.

Jednym z segmentów z największym potencjałem jest energia” czyli wszystko, co wiąże się z oświetleniem, magazynowaniem energii, inteligentnymi licznikami czy też tzw. internetem rzeczy (IoT). To jest mocna strona polskich przedsiębiorstw i będziemy szli w tym kierunku. Wiąże się to też z zagadnieniami kompatybilności elektromagnetycznej i usługami pomiarowymi, które wykonujemy dla klientów. Mocno wspieramy inicjatywy w tym zakresie oraz nieodpłatnie wykonujemy testy pre-compliance na zgodność z wymaganiami norm EMC

- Do której części biznesu SCHURTER należy polska spółka?


- SCHURTER dzieli się na 3 dywizje. Najstarsza to Komponenty (Components) i właśnie do niej należy spółka w Polsce. Kolejna, dynamicznie rozwijająca się cześć biznesu, zresztą bardzo widoczna w Polsce, to Systemy wejściowe (Input Systems). I wreszcie najmłodsza dywizja, Rozwiązania (Solutions), która powstała w odpowiedzi na potrzeby naszego głównego partnera - firmy Siemens - oraz innych kluczowych klientów, i na razie skupia się na rynku szwajcarskim i niemieckim. Dywizja ta integruje działalność Grupy na różnych polach, dodając do tego projekt klienta, aby stworzyć w ten sposób zupełnie nowy produkt. Początkowo były to usługi projektowania świadczone przez naszych inżynierów, później przekształcone w produkcję. Dziś jest to bardzo skuteczny model biznesowy.

Dywizja Rozwiązania to inaczej zewnętrzny dział wykonawczy dla klientów. Przykładem niech będą pompy insulinowe jednego z naszych zleceniodawców, który zapytał nas początkowo tylko o projekt, a obecnie wykonujemy dla niego projekt, pełny montaż na płytce PCB, dokładamy obudowę, pakujemy i wysyłamy. Oferujemy więc całościową obsługę klientów. Jest to najtrudniejsza część biznesu, ale i najbardziej satysfakcjonująca.

- SCHURTER w zeszłym roku zadecydował o dwóch ciekawych przejęciach europejskich spółek.


- Fakt, że przejmujemy spółki, wynika z jednej prostej przyczyny: żeby rosnąć globalnie można to robić w sposób ewolucyjny, co zajmuje sporo czasu, albo rewolucyjny, czyli przejąć firmę wraz z jej technologią i rozwijać się zdecydowanie szybciej. Oczywiście to kwestia analiz biznesowych, ale ostatnio ta druga opcja jest bardziej widoczna. W 2014 roku miała miejsce akwizycja Danielsona, czyli dwóch firm w Holandii i Anglii. Obecnie obie te spółki zostały już zintegrowane w strukturach SCHURTER. Najnowsze zakupy to czeski Aki elektronic oraz austriacki Burisch.

- Jakie są cele firmy na najbliższe lata?


- Właśnie powstaje nowa strategia na lata 2018-2023 dla całej Grupy SCHURTER i tam będą ujęte konkretne cele oraz sposób ich realizacji. Będę mógł o nich opowiedzieć dopiero w połowie przyszłego roku, gdy przedstawimy nasz plan.

Ogólnie rzecz ujmując: główne cele SCHURTER wynikają przede wszystkim z dwutorowej działalności firmy, czyli podziału obrotów pomiędzy kanał dystrybucyjny a kanał obsługi bezpośredniej. Jeśli spojrzymy na to globalnie, to praktycznie połowa obrotów firmy pochodzi z kanału dystrybucyjnego, a druga połowa ze sprzedaży bezpośredniej. Te dwa podejścia różnią się zdecydowanie, ponieważ przy obsłudze bezpośredniej mówimy też o pracy nad projektami dla naszych klientów, tzn. tworzymy wartość dodaną, innowację czy doradzamy w projektowaniu – reasumując: szukamy zupełnie nowych produktów.

Jeśli chodzi o polską spółkę, to poprzedni rok, obecny i następny to czas działalności głównie na rynku lokalnym, chociaż w obecnej strategii są również zapisane rynki Europy Centralnej i Wschodniej. Chętnie zagospodarowujemy ciekawe nisze, tak jak wszystkie spółki Grupy SCHURTER nie boimy się niekonwencjonalnych projektów. Ale dokładne plany dotyczące SCHURTER Electronics Sp. z o.o. pojawią się w nowej strategii.

- Dziękuję za rozmowę!





Na zdjęciu: Mariusz Duczek, © SCHURTER Electronics

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 14 2017 20:30 V8.8.9-1