reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemysł elektroniczny | 26 października 2017

Czy Polska może zostać liderem produkcji pojazdów elektrycznych?

Czy w przyszłości jednym z najważniejszych filarów polskiej gospodarki może stać się produkcja elektropojazdów? Eksperci z branży zastanawiają się, jakie kroki należy podjąć w tym kierunku?
Chociaż polski i europejski rynek elektromobilności wciąż jest bardzo młody, przemysł samochodowy już przygotowuje się na innowacje – elektryfikacja, systemy wspomagania kierowcy, łączność i bezpieczeństwo to najważniejsze kwestie w procesie ewolucji branży, który właśnie się rozpoczął. Kluczowi producenci samochodów sukcesywnie wprowadzają do swojej floty pojazdy napędzane silnikami elektrycznymi, a działania rządów europejskich państw opracowują działania, które mają przyczynić się do popularyzacji i zwiększyć przystępność takich aut. Największym wyzwaniem dla branży samochodowej w Polsce są teraz innowacje technologiczne, modernizacja infrastruktury oraz przearanżowanie całego łańcucha dostaw.

Jedna z najważniejszych gałęzi przemysłu

Polska jest głównym graczem w produkcji części samochodowych i pojazdów w Europie.
W 2016 r. sektor motoryzacyjny był drugim sektorem przemysłowym w kraju o imponującej wartości wynoszącej 138,8 mld zł (wzrost realny o 11,2% względem ubiegłego roku). Branża zatrudnia obecnie 178,300 osób. Polscy producenci zgodnie twierdzą, że chociaż elektryfikacja jest wielkim wyzwaniem, przy spójnej strategii politycznej i ekonomicznej może stać się ważnym czynnikiem stabilizującym PKB w nadchodzących latach.

Branża samochodowa jest obecnie w punkcie zwrotnym – w myśl uchwały o elektromobilności na polskich drogach w najbliższych latach ma się pojawić nawet milion pojazdów elektrycznych. Samorządy sukcesywnie wprowadzają elektrobusy do transportu publicznego i inwestują w stacje ładowania, a eksperci są zgodni co do tego, że ustawa stwarza możliwość wprowadzenia nowych marek biznesowych i może zasadniczo wpłynąć na pozycję firm działających na rynku.
- Polskę, podobnie jak całą Europę, czeka epoka mobilności elektrycznej w motoryzacji. Ta zmiana w sektorze motoryzacyjnym da duże możliwości rozwoju, szczególnie na młodych rynkach. Jednocześnie jest ona niezwykle wymagająca dla producentów – mówi Silvio Brignone, prezes Bitron Poland. – Branża motoryzacyjna ma silną pozycję w polskiej gospodarce, a zatem jeśli chce utrzymać pozycję lidera w produkcji komponentów, to musi mieć na uwadze innowacje oraz to, jaki wpływ będzie mieć proces elektryfikacji samochodów na usługi i infrastrukturę. Dialog wszystkich stron zaangażowanych w proces przeobrażania się branży jest aktualnie niezbędny.

Chcąc ułatwić proces adaptacji elektryfikacji w polskim przemyśle, główni producenci samochodów działający w Polsce i Europie, przedstawiciele rządu oraz władz lokalnych będą uczestniczyć w International Automotive Business Meeting 2017. Wydarzenie, które odbędzie się
w listopadzie w Katowicach, jest wspólną inicjatywą Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej, Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Samochodów CLEPA oraz Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

- Naszym celem jest stworzenie platformy do dialogu pomiędzy polskimi i międzynarodowymi firmami, potencjalnymi inwestorami i dostawcami rozwiązań technologicznych w otoczeniu zarówno instytucjonalnym jak i biznesowym. W trakcie debaty podczas International Automotive Business Meeting 2017 uczestnicy będą mogli wymieniać się doświadczeniami oraz perspektywami na rozwój sektora elektromobilności, systemów wspomagania kierowcy, a także ogólnie na temat nowych trendów w sektorze motoryzacyjnym – mówi Piero Cannas, prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce.

Przyszłość sektora motoryzacyjnego w Polsce

Zgodnie z planem przyjętym w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego do 2025 roku na polskich drogach ma się pojawić nawet milion pojazdów elektrycznych. W ramach Programu "Elektromobilność", czyli stymulowaniu rozwoju rynku na rzecz zwiększenia udziału pojazdów o napędzie elektrycznym, wskazano na dwa projekty. Pierwszym z nich jest „E-Bus”, który ma na celu rozwój branży zelektryfikowanego transportu. Do projektu włączyło się 41 polskich miast. Drugi z nich, „Samochód elektryczny”, ma pomóc w rozwoju technologii, produkcji i rynku indywidualnych samochodów na prąd. W ocenie resortu energii, rozwój elektromobilności w Polsce może zasadniczo przyczynić się nie tylko do walki ze smogiem, ale również do powstania tysięcy nowych miejsc pracy oraz pobudzenia gospodarki.

Chociaż transport elektryczny nie jest w Polsce silnie rozwinięty, na jej terytorium działają przedsiębiorstwa specjalizujące się w produkcji elektropojazdów. Liderami branży są Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz oraz Solaris, którego autobusy elektryczne przewożą pasażerów w komunikacji publicznej w największych miastach Niemiec, Szwecji czy Hiszpanii.

Mając na uwadze rosnącą popularność elektropojazdów oraz globalne trendy w elektryfikacji mobilności, przedstawiciele największych producentów samochodów jednogłośnie twierdzą, że branża motoryzacyjna staje w obliczu rewolucji. Coraz więcej z nich dostrzega potrzebę posiadania w swojej ofercie pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami napędu. Ikoną zmian na rynku oraz liderem samochodów z silnikami elektrycznymi jest obecnie amerykańska firma Tesla. Na jej przykładzie widać, że inwestorzy pokładają w duże nadzieje w rozwoju napędów elektrycznych – w 2016 roku Tesla osiągnęła przychód rzędu 7 mld USD, a wartość giełdowa przedsiębiorstwa wyceniana jest na ponad 48,8 mld USD.

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 14 2017 20:30 V8.8.9-1