reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© picjumbo.com Technologie | 02 stycznia 2017

Auta podłączone do sieci odmienią oblicze motoryzacji

Dzięki podłączeniu samochodów do internetu zwiększy się bezpieczeństwo na drogach, efektywność jazdy i ilość czasu wolnego kierowców – to wnioski z badań przeprowadzonych przez firmę Bosch.
Badanie „Connected Car Effect 2025" wykonane przez firmę Bosch oraz firmę konsultingową Prognos pokazuje jak w perspektywie niespełna 10 lat zmieni się prowadzenie samochodów na skutek podłączania ich do internetu. Wyniki badania wskazują, że zastosowanie systemów bezpieczeństwa i korzystanie z funkcji bazujących na chmurze danych może zapobiec około 260 000 wypadków z udziałem rannych, pozwoli uniknąć emisji 390 000 ton CO2, a kierowcy zyskają więcej czasu na inne zajęcia. - Podłączenie samochodów do sieci oznacza mniejszą liczbę wypadków, niższe zużycie paliwa, mniejszy stres – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Bosch, podsumowując wyniki obliczeń modelowych.

Znane systemy wspomagania i bezpieczeństwa staną się źródłem danych

- Ukrytymi bohaterami internetowej rewolucji są znane już systemy wspomagania i komfortu –mówi Hoheisel. Według obliczeń modelowych, na przykład elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) będzie dostępny do roku 2025 w aż 90 procentach wszystkich pojazdów w trzech krajach objętych badaniem – USA, Niemczech i Chinach, a z kolei oparte na czujnikach systemy wspomagające hamowanie awaryjne i systemy utrzymania pasa ruchu pojawią się w 40 procentach wszystkich pojazdów. Większość samochodów będzie podłączona do sieci i wyposażona w systemy podnoszące komfort jazdy. W roku 2025 smartfony będą zintegrowane z systemem infotainment (łączy rozrywkę z informacją) w co drugim samochodzie.

Wyniki badania „Connected Car Effect 2025”

- Nasze badanie pokazuje, że w 2025 roku skutki podłączenia samochodów do internetu będą miały odczuwalny wpływ na każdego kierowcę – mówi Hoheisel. Na potrzeby badania, firmy Bosch i Prognos stworzyły wyliczenia dla USA, Chin i Niemiec. Wybrane wyniki badania:
  • Ponad 260 tysięcy wypadków z udziałem rannych rocznie mniej (USA: 210 000, Chiny: 20 000, Niemcy: 30 000) – tyle, ile zdarza się ich w ciągu dwóch lat w Berlinie.

  • 350 tysięcy mniej osób rannych w wypadkach drogowych – co odpowiada 12 latom bez wypadków w Los Angeles. W samych Stanach Zjednoczonych będzie ich mniej o 290 000 (Chiny: 25 000, Niemcy: 37 000).

  • Około 11 tysięcy osób może być uratowanych dzięki wspomagającym systemom podłączonym do sieci, z tego 4000 w Stanach Zjednoczonych (Chiny: 7000, Niemcy: 300).

  • W wyniku stosowania systemów wspomagających jazdę podłączonych do sieci nawet o 4,3 mld euro będą mniejsze straty materialne i koszty szkód. Jest to prawie dwukrotność kwoty wydanej przez chiński rząd w 2016 roku w celu poprawy jakości powietrza w Pekinie. Suma ta oznacza oszczędności dla firm ubezpieczeniowych i właścicieli pojazdów. Spośród 3,6 mld euro przypadających na USA (Chiny: 380 mln euro , Niemcy: 450 mln euro) sama integracja smartfonów pozwoli zaoszczędzić ponad 90 mln euro.

  • Prawie 400 tysięcy ton CO2 mniej dzięki wykorzystywaniu funkcji umożliwiających podłączenie samochodu do sieci; taką ilość dwutlenku węgla może przetworzyć w ciągu trzech lat park narodowy Schwarzwald w Niemczech. Takie rozwiązania jak parkowanie bazujące na społeczności (Community-based Parking) i aktywne zarządzanie parkingiem zmniejszają ruch generowany w wyniku poszukiwania wolnego miejsca nawet o 380 milionów kilometrów, a wysoce zautomatyzowana jazda pozwala dodatkowo zaoszczędzić paliwo.

  • Około 70 milionów godzin jazdy zostanie zaoszczędzonych w wyniku wykorzystania połączonych z internetem funkcji parkingowych w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Niemczech. Tyle godzin poświęca na pracę 40 000 pracowników w ciągu roku.

  • 31 godzin wolnego czasu w drodze. Obywatele USA spędzają statystycznie 43 godziny rocznie na drogach międzystanowych (Chiny – 26 godzin na drogach ekspresowych, Niemcy – 39,5 godzin na autostradach). Wysoce zautomatyzowana jazda samochodem i jednoczesne podłączenie go do internetu pozwoli w 2025 roku wykorzystać około 80 procent tego czasu za kierownicą na inne czynności jak czytanie, wysyłanie e-maili, prowadzenie wideokonferencji lub oglądanie filmów. Kierowcy, którzy pokonują średnio 40 000 kilometrów rocznie mogą zyskać nawet 95 dodatkowych godzin.

Metodyka badań

- W obliczeniach modelowych symulowaliśmy szybkość, z jaką nowe technologie zostają przyjęte w pojazdach – wyjaśnia Stephan Kritzinger, ekspert od mobilności w Prognos. Model ten jest oparty na międzynarodowych statystykach dotyczących wzrostu liczby pojazdów, danych o wypadkach i aktualnego stanu badań, a także szacunków dokonanych przez pracowników firm Bosch i Prognos. Od 1959 roku Prognos doradza decydentom ze świata polityki i biznesu w całej Europie w sprawach dotyczących przyszłości.

Źródło: Bosch

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
July 08 2017 11:27 V8.5.6-2