reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Badanie potencjału robotyczno-kosmicznego w Polsce

Małe i średnie przedsiębiorstwa najliczniejsze wśród podmiotów z największym potencjałem kosmicznym – wynika z raportu dotyczącego możliwości sektora robotyczno-kosmicznego w Polsce.

Jedną z najważniejszych części raportu stanowiło badanie potencjału członków zespołów robotycznych, biorących udział w prestiżowych konkursach łazików marsjańskich University Rover Challenge i European Rover Challenge. Ankietowani podkreślali wysoki walor edukacyjny tego typu zawodów, gdyż ich formuła jest maksymalnie zbliżona do realnych projektów realizowanych przez branżę kosmiczną i skłania studentów do wykraczania poza wymagane przez ich uczelnie ramy programu nauczania, a tym samym do zdobywania unikatowych umiejętności i wiedzy wyróżniających ich na rynku pracy. - Idea powstania raportu pojawiła się tuż po zakończeniu drugiej edycji European Rover Challenge – konkursu, którego znaczenie, jako akceleratora kariery i platformy biznesowej zaczęło wyraźnie rosnąć. Dane zebrane w Raporcie nie tylko diagnozują sektor robotyczno-kosmiczny w Polsce, ale pozwalają na podjęcie właściwych działań wspierających przyszłe kadry – mówi Łukasz Wilczyński, prezes Europejskiej Fundacji Kosmicznej, pomysłodawca raportu. Zestawienie zasobów przyszłych kadr robotycznych z potencjałem i kompetencjami firm działających w coraz szybciej rozwijającej się polskiej branży kosmicznej, stało się naturalnym rozwinięciem badania. - Statystyki wyraźnie wskazują, że najliczniejszą grupę wśród podmiotów z największym potencjałem kosmicznym stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, kolejno są instytuty badawcze oraz duże przedsiębiorstwa. Przeważający charakter ich specjalizacji to aplikacje satelitarne i software. Zebranie takich danych, umożliwia określanie potrzeb i pożądanych kierunków rozwoju tej gałęzi przemysłu– podkreśla znaczenie raportu dr Anna Kacprzyk, dyrektor Departamentu Usług Proinnowacyjnych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Na potrzeby raportu przeprowadzono także dziesięć wywiadów z decydentami i specjalistami działającymi w obszarze sektora kosmicznego i okołokosmicznego. Eksperci zgodzili się, że przystąpienie Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej w 2012 roku, stworzyło wiele nowych szans rozwoju sektora komicznego w Polsce. - Znaczenie tej gałęzi przemysłu rośnie, ale jest jeszcze wiele do zrobienia. Potrzebujemy więcej doświadczonych ekspertów, potrafiących prowadzić skomplikowane projekty. Aby stać się liczącym graczem na rynku kosmicznym, Polska musi stworzyć odpowiednie warunki studiowania i rozwoju kariery w tym sektorze – zauważa dr Aleksandra Bukała, dyrektor generalny SENER Polska, jednego z liderów polskiego sektora kosmicznego. Jak podaje raport, w ramach tzw. Programu Wsparcia Polskiego Przemysłu, ESA zaakceptowała dotychczas 81 polskich projektów na łączną kwotę ok. 15 mln EUR. Autorzy sprawozdania podkreślają jednak, że dzięki samym tylko projektom Agencji nie sposób utrzymać firmy. - Przedsiębiorstwa muszą wytwarzać produkty, sprzedawać usługi i samodzielnie zarabiać na siebie i swoich pracowników. Ważne jest tutaj zarówno tworzenie prawidłowej kultury biznesowej u podstaw, jak i działania rządowe pomagające promować i lobbować rodzime produkty na arenie międzynarodowej – czytamy w raporcie. Partnerami projektu „Raport dotyczący potencjału i możliwości rozwoju branży kosmiczno – robotycznej w Polsce” są: Europejska Fundacja Kosmiczna, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Planet PR i Link To Poland.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
March 15 2024 14:25 V22.4.5-1