reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Bosch Technologie | 23 listopada 2016

Nowy wymiar mobilności wg Boscha

„Samochód w takiej formie w jakiej znamy go dzisiaj, przejdzie wkrótce do historii”- mówi Volkmar Denner, prezes zarządu Bosch.
Jak będzie wyglądała podróż służbowa w erze mobilności i powszechnego dostępu do sieci? Odpowiedź przedstawił prezes firmy Bosch Volkmar Denner na kongresie Automobilwoche Congress w Berlinie. Oto ona:

- Podróż służbowa do Londynu w nieodległej przyszłości: kierowca już widzi zjazd na lotnisko, kiedy listonosz dzwoni do drzwi jego domu. Nie stanowi to żadnego problemu pod warunkiem, że inteligentny samochód jest połączony za pomocą sieci z inteligentnym domem. Wystarczy krótka wideo rozmowa z listonoszem, aby kierowca z panelu ekranu dotykowego otworzył drzwi frontowe. Następny przystanek: garaż na lotnisku. Pojazd automatycznie przejmuje zadanie znalezienia wolnego miejsca, podczas gdy kierowca udaje się do strefy bezpieczeństwa na lotnisku. Po wylądowaniu w Londynie podróżny otrzymuje na swój smartfon informację o korkach na wszystkich drogach dojazdowych, a system sugeruje alternatywny środek transportu w postaci pociągu do Regents Park. Następnie podróżny przesiada się do samochodu elektrycznego, który został zarezerwowany już wcześniej.



Denner podkreślił, że przyszłość branży motoryzacyjnej będzie kształtowana przez rozwój usług związanych z zapewnieniem mobilności. Oczekuje się, że tylko w latach 2017-2020 światowy rynek usług mobilnych rozwijanych w oparciu o dostęp do sieci będzie rósł o prawie 25% rocznie. Już za kilka lat, w ramach Internetu rzeczy (IoT) samochody będą komunikowały się z innymi podłączonymi do sieci środkami transportu, a nawet z inteligentnymi domami. - Samochód w takiej formie w jakiej znamy go dzisiaj, przejdzie wkrótce do historii – stwierdził Denner. - Dziś korzysta się z internetu, aby zarezerwować pokój w hotelu; w przyszłości internet będzie wykorzystywany do zwiększenia mobilności – dodał Denner.

Aby to było możliwe samochody prywatne staną się częścią zintegrowanego rozwiązania, które obejmie transport publiczny i całą infrastrukturę miejską. Ludzie dzisiaj wciąż myślą o mobilności w kategoriach posiadania własnych pojazdów. Jednak w ciągu kilku następnych lat zmieni się to za sprawą 3 etapów rozwoju.

Etap pierwszy: samochody podłączone do sieci

Już dziś praktycznie wszystkie nowe samochody sprzedawane w Niemczech mogą łączyć się z siecią. Dane o ruchu dostępne w czasie rzeczywistym, obsługa połączeń awaryjnych eCall i pobieranie muzyki wymagają dostępu do internetu. Kierowcy mogą używać zarówno danych pozyskiwanych w czasie rzeczywistym jak i pobierać treści rozrywkowe poprzez zainstalowane systemy infotainment. Jednak dzięki dostępowi do internetu samochód przyszłości będzie w stanie zrobić o wiele więcej – zostanie osobistym asystentem kierowcy. Wraz ze wzrostem stopnia automatyzacji, kierowca może stać się pasażerem, kiedy sam zechce. - Samochód, obok domu i biura, będzie dla człowieka trzecim środowiskiem życia – wyjaśnił Denner.

Etap drugi: usługi mobilne z dostępem do sieci poza samochodem

Łączność internetowa wykracza daleko poza maskę silnika: zyskuje na popularności również w transporcie publicznym i przy okazji użytkowania samochodu przez kilka osób (tzw.car-sharing). Bosch już teraz testuje rozwiązania przyszłości w ramach projektu Stuttgart Services. Firma dostarcza oprogramowanie, które łączy z siecią różne środki transportu. Dzięki temu oprogramowaniu wystarczy jedna karta chipowa, aby korzystać z różnych środków transportu w mieście. Mechanizm działania jest podobny jak w przypadku karty wejściowej na basen lub do biblioteki.

Bosch tworzy też w ramach projektu moveBW asystenta mobilności, który sprawi w przyszłości, że kierowcy w aglomeracji Stuttgartu będą mogli zaplanować trasę z wykorzystaniem różnych środków transportu, łącznie z przesiadaniem się na rowery, do pociągów i autobusów.

Etap trzeci: internet rzeczy, czyli połączenie sieciowe pomiędzy samochodami, domami i miastami

Dla prezesa Dennera łączność z siecią stanowi jednak coś więcej niż przemieszczanie się z punktu A do punktu B. - Nie mówimy tylko o definiowaniu mobilności na nowo, ale o łączeniu ze sobą różnych obszarów życia człowieka – powiedział Denner. Gdyby samochód połączyć za pośrednictwem chmury z inteligentnym domem, a nawet inteligentnym miastem, to według Dennera powstałyby dodatkowe korzyści dla wszystkich. - Nie oferujemy ludziom jedynie najlepszego sposób dotarcia do miejsca przeznaczenia, ale dzięki łączności z siecią jesteśmy w stanie podarować im czas – powiedział w swoim wystąpieniu Denner.

Źródło: © Bosch

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 14 2017 20:30 V8.8.9-1