reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Bosch Technologie | 23 listopada 2016

Nowy wymiar mobilności wg Boscha

„Samochód w takiej formie w jakiej znamy go dzisiaj, przejdzie wkrótce do historii”- mówi Volkmar Denner, prezes zarządu Bosch.
Jak będzie wyglądała podróż służbowa w erze mobilności i powszechnego dostępu do sieci? Odpowiedź przedstawił prezes firmy Bosch Volkmar Denner na kongresie Automobilwoche Congress w Berlinie. Oto ona:

- Podróż służbowa do Londynu w nieodległej przyszłości: kierowca już widzi zjazd na lotnisko, kiedy listonosz dzwoni do drzwi jego domu. Nie stanowi to żadnego problemu pod warunkiem, że inteligentny samochód jest połączony za pomocą sieci z inteligentnym domem. Wystarczy krótka wideo rozmowa z listonoszem, aby kierowca z panelu ekranu dotykowego otworzył drzwi frontowe. Następny przystanek: garaż na lotnisku. Pojazd automatycznie przejmuje zadanie znalezienia wolnego miejsca, podczas gdy kierowca udaje się do strefy bezpieczeństwa na lotnisku. Po wylądowaniu w Londynie podróżny otrzymuje na swój smartfon informację o korkach na wszystkich drogach dojazdowych, a system sugeruje alternatywny środek transportu w postaci pociągu do Regents Park. Następnie podróżny przesiada się do samochodu elektrycznego, który został zarezerwowany już wcześniej.



Denner podkreślił, że przyszłość branży motoryzacyjnej będzie kształtowana przez rozwój usług związanych z zapewnieniem mobilności. Oczekuje się, że tylko w latach 2017-2020 światowy rynek usług mobilnych rozwijanych w oparciu o dostęp do sieci będzie rósł o prawie 25% rocznie. Już za kilka lat, w ramach Internetu rzeczy (IoT) samochody będą komunikowały się z innymi podłączonymi do sieci środkami transportu, a nawet z inteligentnymi domami. - Samochód w takiej formie w jakiej znamy go dzisiaj, przejdzie wkrótce do historii – stwierdził Denner. - Dziś korzysta się z internetu, aby zarezerwować pokój w hotelu; w przyszłości internet będzie wykorzystywany do zwiększenia mobilności – dodał Denner.

Aby to było możliwe samochody prywatne staną się częścią zintegrowanego rozwiązania, które obejmie transport publiczny i całą infrastrukturę miejską. Ludzie dzisiaj wciąż myślą o mobilności w kategoriach posiadania własnych pojazdów. Jednak w ciągu kilku następnych lat zmieni się to za sprawą 3 etapów rozwoju.

Etap pierwszy: samochody podłączone do sieci

Już dziś praktycznie wszystkie nowe samochody sprzedawane w Niemczech mogą łączyć się z siecią. Dane o ruchu dostępne w czasie rzeczywistym, obsługa połączeń awaryjnych eCall i pobieranie muzyki wymagają dostępu do internetu. Kierowcy mogą używać zarówno danych pozyskiwanych w czasie rzeczywistym jak i pobierać treści rozrywkowe poprzez zainstalowane systemy infotainment. Jednak dzięki dostępowi do internetu samochód przyszłości będzie w stanie zrobić o wiele więcej – zostanie osobistym asystentem kierowcy. Wraz ze wzrostem stopnia automatyzacji, kierowca może stać się pasażerem, kiedy sam zechce. - Samochód, obok domu i biura, będzie dla człowieka trzecim środowiskiem życia – wyjaśnił Denner.

Etap drugi: usługi mobilne z dostępem do sieci poza samochodem

Łączność internetowa wykracza daleko poza maskę silnika: zyskuje na popularności również w transporcie publicznym i przy okazji użytkowania samochodu przez kilka osób (tzw.car-sharing). Bosch już teraz testuje rozwiązania przyszłości w ramach projektu Stuttgart Services. Firma dostarcza oprogramowanie, które łączy z siecią różne środki transportu. Dzięki temu oprogramowaniu wystarczy jedna karta chipowa, aby korzystać z różnych środków transportu w mieście. Mechanizm działania jest podobny jak w przypadku karty wejściowej na basen lub do biblioteki.

Bosch tworzy też w ramach projektu moveBW asystenta mobilności, który sprawi w przyszłości, że kierowcy w aglomeracji Stuttgartu będą mogli zaplanować trasę z wykorzystaniem różnych środków transportu, łącznie z przesiadaniem się na rowery, do pociągów i autobusów.

Etap trzeci: internet rzeczy, czyli połączenie sieciowe pomiędzy samochodami, domami i miastami

Dla prezesa Dennera łączność z siecią stanowi jednak coś więcej niż przemieszczanie się z punktu A do punktu B. - Nie mówimy tylko o definiowaniu mobilności na nowo, ale o łączeniu ze sobą różnych obszarów życia człowieka – powiedział Denner. Gdyby samochód połączyć za pośrednictwem chmury z inteligentnym domem, a nawet inteligentnym miastem, to według Dennera powstałyby dodatkowe korzyści dla wszystkich. - Nie oferujemy ludziom jedynie najlepszego sposób dotarcia do miejsca przeznaczenia, ale dzięki łączności z siecią jesteśmy w stanie podarować im czas – powiedział w swoim wystąpieniu Denner.

Źródło: © Bosch

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
Załaduj więcej newsów
June 22 2017 09:19 V8.5.4-2