reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Anna Lewandowska Rynki | 28 lipca 2016

Branża obronna i lotnicza wraca na ścieżkę wzrostu

Sektor obronny i lotniczy: przychody firm europejskich rosną szybciej niż przedsiębiorstw z USA – raportuje firma Deloitte.
W 2015 roku przychody przemysłu lotniczego i obronnego w ujęciu globalnym wyniosły 674,4 mld dolarów i były o 3,8 proc. wyższe niż rok wcześniej. Sektor wzrost ten zawdzięcza rozwojowi lotnictwa cywilnego, w którym przychody zwiększyły się aż o 6,4 proc. r./r. Jednak jak wynika z corocznego raportu „Global Aerospace & Defense sector financial performance study”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, po kilku latach spadku również sektor obronny poprawił swoje przychody o 1,7 proc w porównaniu do roku 2014. W ubiegłym roku znaczący wzrost w branży A&D odnotowały przede wszystkim firmy z Europy, których przychody urosły o 8,2 proc., w porównaniu do 1,4 proc. wzrostu, który osiągnęły przedsiębiorstwa obronne i lotnicze z USA.

Raport Deloitte powstał na podstawie analizy wyników stu największych firm z branży lotniczej i obronnej, których przychody osiągnęły poziom minimum 500 mln dolarów zgodnie ze sprawozdaniami finansowymi na 31 grudnia 2015 r . W 2015 roku globalny sektor lotniczy i obronny urósł o 3,8 proc., tym samym prześcigając tempo wzrostu globalnego produktu krajowego brutto, wynoszącego 2,4 proc. Przychody analizowanych firm zwiększyły się o 24,8 mld dolarów i osiągnęły poziom 674,4 mld dolarów.

- Jest to pozytywna zmiana, biorąc pod uwagę, że w 2014 roku było to jedynie 1,9 proc., a w 2013 roku 3,2 proc., podczas gdy w 2012 roku wzrost ten sięgnął aż 5,8 proc. Na odwrócenie tego negatywnego trendu miała wpływ poprawa sytuacji w sektorze obronnym, którego przychody w 2015 roku wzrosły o 1,7 proc., czyli 5,8 mld dolarów. W 2016 i 2017 roku firmy z tej branży prawdopodobnie utrzymają ten pozytywny kurs, a ma to związek z rosnącymi wydatkami na obronność w wielu krajach, w tym również w Polsce – mówi Piotr Świętochowski, dyrektor w Dziale Audytu, ekspert ds. przemysłu obronnego, Deloitte.

Wzrost przychodów całego sektora lotniczego i obronnego to jednak nadal przede wszystkim zasługa producentów samolotów i sprzętu lotniczego. W 2015 roku branża ta zwiększyła swoje przychody o 6,35 proc. do sumy 325,5 mld dolarów. Na ten dobry wynik wpłynęły przede wszystkim rosnący popyt na lotniczy transport pasażerski, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, Indiach oraz Chinach, a także konieczność wymiany przestarzałych maszyn na nowe, zużywające mniej paliwa.

W ubiegłym roku sektor lotnictwa cywilnego ustanowił nowe rekordy, jeżeli chodzi o ilości dostaw oraz zamówienia na nowe samoloty. Dostawy wzrosły o 3,3 proc. do poziomu 1 397 sztuk przy rekordowej liczbie zamówień, sięgającej 13 467 sztuk, co stanowi wzrost o 3,4 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Oznacza to, że utrzymując obecne tempo produkcji, portfele zamówień sięgają dziewięciu lat i sześciu miesięcy. Wartość zamówień osiągnęła najwyższy w historii poziom 1,9 mld dolarów. Deloitte szacuje, że w latach od 2015 do 2034 sprzedanych zostanie 34 tys. sztuk samolotów odrzutowych o łącznej wartości katalogowej 5,47 bln dolarów.

W ubiegłym roku zysk operacyjny całej światowej branży lotniczej i obronnej wyniósł 70,2 mld dolarów. Z analizy Deloitte wynika, że w roku 2015 firmy produkujące sprzęt dla lotnictwa cywilnego i przemysłu obronnego z siedzibą w USA wygenerowały 424,1 mld dolarów przychodów, co daje im 62,9 proc. udziału w całym zestawieniu 100 największych przedsiębiorstw w sektorze A&D, zaś firmy europejskie – 203,9 mld dolarów (30,2 proc.). - Jednak dzięki większej konkurencyjności, wyższym wydatkom na obronność oraz stałemu wzrostowi produkcji liczby samolotów cywilnych w Europie, to te ostatnie zanotowały znaczący wzrost przychodów, wynoszący aż 8,2 proc. Z kolei w przypadku przedsiębiorstw z USA wyniósł on jedynie 1,4 proc. – wyjaśnia Piotr Świętochowski. Analizując jedynie podsektor obronny w Europie był to wzrost przychodów w wysokości 6,8 proc., a w USA spadek w wysokości 0,9 proc.

W ubiegłym roku nie zmienił się znacząco układ sił wśród producentów samolotów i sprzętu obronnego. Nadal palma pierwszeństwa należy do koncernu The Boeing Company (wzrost przychodów o 5,9 proc.), który w 2015 roku dostarczył 762 samoloty. Na podium pod względem wielkości przychodów znalazły się także Airbus Group (wzrost o 6,2 proc.) oraz Lockheed Martin (wzrost o 1,2 proc.). Przychody dwudziestu największych firm z sektora A&D stanowią blisko 74,8 proc. przychodów całego zestawienia 100 firm z tej branży.

Z kolei największy wzrost przychodów należał w ub. roku do firmy Engility i sięgnął 52,5 proc. Spośród 100 analizowanych firm 34 zanotowało spadek przychodów. Większość z nich to producenci sprzętu obronnego.

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 29 2016 16:13 V7.6.2-2