reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Przemysł elektroniczny | 17 czerwca 2016

Nowe eko-wyzwanie dla pojazdów hybrydowych

Rozwiązanie Delphi pozwala na wychwycenie uciążliwych par paliwa. Swój udział w jego opracowaniu mieli także krakowscy inżynierowie firmy.
W miarę postępu w elektryfikacji samochodów - co skutkuje mniejszym wykorzystaniem silnika, a większym wykorzystaniem akumulatorów - pojawiają się nowe wyzwania wynikające z konieczności zapewnienia ochrony środowiska: w jaki sposób można ograniczyć uciążliwe pary paliwa, unoszące się wewnątrz zbiornika paliwa lub pochłaniacza par paliwa, lub – co gorsza – wydostające się do atmosfery, ponieważ silnik benzynowy nie był używany przez dłuższy czas? Te pary przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza.

Problem polega na tym: kiedy pojazd jest zaparkowany przez cały dzień w słońcu, lub stoi zaparkowany przez kilka dni w garażu, a także w sytuacji, kiedy pojazd został wyposażony w system stop/start, powodujący że silnik wyłącza się automatycznie podczas oczekiwania na zielone światło, już po kilku sekundach mogą pojawiać się problemy, które w efekcie będą powodować zagrożenia dla środowiska naturalnego.

- W konwencjonalnych pojazdach, wyposażonych w silnik benzynowy, pary paliwa zostają wychwycone przez pochłaniacze par paliwa i przesłane do komory spalania silnika, gdzie stają się częścią mieszanki paliwowo – powietrznej - stwierdził Andrzej Kalina, menedżer działu projektowania pochłaniaczy par paliwa i kontroli emisji w Delphi Powertrain Systems. - W przypadku hybryd, kiedy silnik spalinowy nie jest wykorzystywany, np. w czasie postoju lub w trakcie jazdy, gdy samochód jest zasilany z akumulatora, pary paliwa zalegają w pochłaniaczu i przy mniejszej liczbie cyklów oczyszczania, stają się trudne do usunięcia.

Aktualnie obowiązujące w USA przepisy – należy zaznaczyć, że są to najbardziej restrykcyjne przepisy na całym świecie – dopuszczają jedynie 0,3 grama emisji szkodliwych substancji w postaci par paliwa dla samochodu osobowego dziennie. Kiedy przepisy dotyczące niskich poziomów emisji [Low Emission Vehicle – LEV] zostały po raz pierwszy wprowadzone w 1991 roku, dopuszczalna była emisja na poziomie 2 gramów dziennie. Paradoksalnie, jeśli pochłaniacze par paliwa nie są odpowiednio oczyszczane, wówczas pojazdy hybrydowe mogą emitować pary paliwa na poziomie wyższym niż samochody produkowane 30 lat temu. Jednym z rozwiązań tego problemu jest podgrzanie pochłaniacza.

Inżynierowie Delphi, między innymi zespół zlokalizowany w krakowskim centrum technicznym, opracowali szybszy i bardziej skuteczny sposób opróżniania pochłaniaczy par paliwa poprzez podgrzanie go do temperatury 150°C. Wykazano, że podgrzanie pochłaniacza par paliwa w znaczący sposób obniża poziom emisji par paliwa do atmosfery.

Samoregulujący element grzewczy, zużywa około 20 watów mocy, czerpanej z litowo-jonowego akumulatora pojazdu celem osłabienia wiązania węglowodorów w pochłaniaczu. Kiedy powietrze przechodzi przez pochłaniacz par paliwa, „uwolnione” węglowodory są usuwane do silnika, gdzie zostaną spalone w postaci mieszanki paliwowej.

System podgrzewania pochłaniaczy Delphi usuwa węglowodory o 25% efektywniej niż alternatywne systemy wykorzystujące podgrzewanie powietrza – dane zostały potwierdzone z wykorzystaniem procedury testu emisji węglowodorów lotnych. Takie rozwiązanie pozwala producentom samochodów na wykorzystanie istniejących rozwiązań pochłaniaczy par paliwa w nowo opracowywanych pojazdach. Rozwiązanie takie jest tańsze i wymaga mniejszej ilości komponentów.

- Silnik spalinowy nadal musi być okresowo uruchamiany aby możliwe było oczyszczenie pochłaniacza par paliwa; jednak zamiast 30 minut, Delphi może wykonać tę czynność w ciągu 10 minut - powiedział Andrzej Kalina. - Uruchamianie silnika spalinowego na 30 minut, tylko po to, by oczyścić pochłaniacz par paliwa i zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami mijałoby się z celem. Powodowałoby to, że jeden problem związany z ochroną środowiska zostałby zamieniony na inny – znacznie poważniejszy.

Jak podkreśliła firma w komunikacie, poprzez podgrzanie pochłaniacza par paliwa, Delphi skraca czas potrzebny na regenerację pochłaniacza o dwie trzecie – poprawiając przy tym efektywność procesu i obniżając poziom emisji szkodliwych substancji.

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 29 2016 16:13 V7.6.2-1