reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Airbus Helicopters Przemysł elektroniczny | 06 czerwca 2016

Airbus Helicopters opracowuje i testuje w Polsce nowe wirniki dla śmigłowców

Airbus Helicopters sfinansował budowę zaawansowanego, pełnowymiarowego stanowiska do testowania wirników nośnych na Politechnice Łódzkiej.
Nowe stanowisko ma zwiększyć potencjał akademickiego partnera firmy Airbus w projekcie z zakresu badań i technologii. Zostało ono wykorzystane do przeprowadzenia badań i testów nowatorskich konstrukcji wirników dla przyszłych wiropłatów Airbus Helicopters, w ramach projektu przydzielonego rok temu przez spółkę Politechnice Łódzkiej i kilku lokalnym przedsiębiorstwom z sektora MSP.

- Stanowisko testowe ma 12 metrów wysokości i średnicy, co pozwala na bardzo szczegółowe badania w warunkach zbliżonych do realnych. To unikatowe na skalę światową narzędzie tego typu, ponieważ umożliwia testowanie dwóch wirników równocześnie w bardzo zaawansowanych konfiguracjach – podkreśla Airbus w komunikacie.

Nowa generacja wirników charakteryzuje się wyższą sprawnością energetyczną, mniejszą masą i znacznie obniżoną emisją akustyczną w porównaniu do obecnie stosowanych systemów. Co istotne, nowe wirniki testowane w Polsce zostały zaprojektowane i były rozwijane w łódzkim Biurze Projektów i Badań Airbus Helicopters.

Pierwszy etap testów wirników nośnych zaprojektowanych dla przyszłej generacji zarówno komercyjnych, jak i wojskowych wiropłatów Airbus Helicopters, zakończy się w Łodzi w połowie czerwca. Po dokonaniu analizy wyników i wprowadzeniu nowych konfiguracji, kolejne badania powinny zostać przeprowadzone w ciągu kilku miesięcy.



To już ósmy projekt zlecony Politechnice Łódzkiej przez Airbus Helicopters. Zespół składający się z blisko 50-osobowego grona naukowców tej uczelni prowadzi prace m.in. nad nowoczesnymi wirnikami do śmigłowca hybrydowego, wałami napędowymi do dużych śmigłowców wielozadaniowych, rewolucyjnym systemem napędowym do małych śmigłowców, łopatami z kompozytów czy nowoczesnymi fotelami do śmigłowców.

Współpraca Airbus Helicopters z polską nauką wykracza poza Łódź. Politechnika Gdańska oraz Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu są odpowiedzialne za realizację projektów z dziedziny diagnostyki śmigłowców (HUMS), systemów (np. nowej generacji system aktywnej kontroli drgań) czy wyposażenia (np. innowacyjna wyciągarka do śmigłowców). W najbliższym czasie do tej grupy dołączy także Politechnika w Bydgoszczy, w której rozpoczną się prace nad zastosowaniem nowych materiałów. - Chcielibyśmy by Polska wdrażała innowacyjne strategie wraz z Airbus Helicopters – powiedział Tomasz Krysiński, wiceprezes i dyrektor ds. badań i innowacji w Airbus Helicopters. - Współpraca ta obejmuje dostęp do technologii, w tym kody źródłowe, prace rozwojowe, testy, produkcję oraz eksport nowoczesnych produktów i systemów.

Źródło: © Airbus Helicopters

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
februari 16 2017 22:20 V7.12.2-1