reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Airbus Helicopters Przemysł elektroniczny | 06 czerwca 2016

Airbus Helicopters opracowuje i testuje w Polsce nowe wirniki dla śmigłowców

Airbus Helicopters sfinansował budowę zaawansowanego, pełnowymiarowego stanowiska do testowania wirników nośnych na Politechnice Łódzkiej.
Nowe stanowisko ma zwiększyć potencjał akademickiego partnera firmy Airbus w projekcie z zakresu badań i technologii. Zostało ono wykorzystane do przeprowadzenia badań i testów nowatorskich konstrukcji wirników dla przyszłych wiropłatów Airbus Helicopters, w ramach projektu przydzielonego rok temu przez spółkę Politechnice Łódzkiej i kilku lokalnym przedsiębiorstwom z sektora MSP.

- Stanowisko testowe ma 12 metrów wysokości i średnicy, co pozwala na bardzo szczegółowe badania w warunkach zbliżonych do realnych. To unikatowe na skalę światową narzędzie tego typu, ponieważ umożliwia testowanie dwóch wirników równocześnie w bardzo zaawansowanych konfiguracjach – podkreśla Airbus w komunikacie.

Nowa generacja wirników charakteryzuje się wyższą sprawnością energetyczną, mniejszą masą i znacznie obniżoną emisją akustyczną w porównaniu do obecnie stosowanych systemów. Co istotne, nowe wirniki testowane w Polsce zostały zaprojektowane i były rozwijane w łódzkim Biurze Projektów i Badań Airbus Helicopters.

Pierwszy etap testów wirników nośnych zaprojektowanych dla przyszłej generacji zarówno komercyjnych, jak i wojskowych wiropłatów Airbus Helicopters, zakończy się w Łodzi w połowie czerwca. Po dokonaniu analizy wyników i wprowadzeniu nowych konfiguracji, kolejne badania powinny zostać przeprowadzone w ciągu kilku miesięcy.



To już ósmy projekt zlecony Politechnice Łódzkiej przez Airbus Helicopters. Zespół składający się z blisko 50-osobowego grona naukowców tej uczelni prowadzi prace m.in. nad nowoczesnymi wirnikami do śmigłowca hybrydowego, wałami napędowymi do dużych śmigłowców wielozadaniowych, rewolucyjnym systemem napędowym do małych śmigłowców, łopatami z kompozytów czy nowoczesnymi fotelami do śmigłowców.

Współpraca Airbus Helicopters z polską nauką wykracza poza Łódź. Politechnika Gdańska oraz Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu są odpowiedzialne za realizację projektów z dziedziny diagnostyki śmigłowców (HUMS), systemów (np. nowej generacji system aktywnej kontroli drgań) czy wyposażenia (np. innowacyjna wyciągarka do śmigłowców). W najbliższym czasie do tej grupy dołączy także Politechnika w Bydgoszczy, w której rozpoczną się prace nad zastosowaniem nowych materiałów. - Chcielibyśmy by Polska wdrażała innowacyjne strategie wraz z Airbus Helicopters – powiedział Tomasz Krysiński, wiceprezes i dyrektor ds. badań i innowacji w Airbus Helicopters. - Współpraca ta obejmuje dostęp do technologii, w tym kody źródłowe, prace rozwojowe, testy, produkcję oraz eksport nowoczesnych produktów i systemów.

Źródło: © Airbus Helicopters

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 29 2016 16:13 V7.6.2-1