reklama
reklama
reklama
reklama
© ZF TRW Przemysł elektroniczny | 22 stycznia 2016

4 innowacje, które pomogą kierowcom

A dokładniej: 4 innowacje, które pomogą lepiej porozumieć się ludziom i autonomicznym samochodom.
Firma ZF TRW, dostawca produktów dla branży motoryzacyjnej, zaprezentował rozwiązania, które ułatwią komunikację pomiędzy kierowcą (czy też raczej pasażerem), a autonomicznym samochodem. Oto one:
  1. Inteligentna kierownica

    Siedząc za kółkiem w autonomicznym samochodzie i tak mamy obowiązek przejąć kontrolę nad autem, oczywiście po wcześniejszym zasygnalizowaniu takiej potrzeby. W sprawnym przekazywaniu obowiązków kierowcy pomocne będą czujniki, sprawdzające czy człowiek trzyma ręce na kierownicy oraz wyświetlacz LED, na którym odliczany jest czas do momentu przejęcia kontroli. Komputer można oczywiście zwolnić z obowiązków kierowcy w dowolnym momencie, po naciśnięciu przycisku „push-to-drive”.

  2. Ekrany dotykowe następnej generacji

    Wielofunkcyjne ekrany dotykowe będą odgrywać istotną rolę we wnętrzu samochodów, które musi być dostosowane zarówno do jazdy autonomicznej, jak i tradycyjnej. Tu przydadzą się wyświetlacze wykorzystujące technologie haptyczne, czyli symulujące wrażenie dotyku różnych faktur. Przykładem może ekran dotykowy Swipetronic firmy ZF, który jest płaski, ale w dotyku sprawia wrażenie, jakby były na nim prawdziwe przyciski lub przełączniki. Takie rozwiązanie pozwoli kierowcy na skupienie wzroku na drodze dłużej, niż przy standardowych ekranach dotykowych.

  3. Kamera monitorująca kierowcę

    W samochodach przyszłości to nie tylko ludzie będą decydowali, czy wyłączyć autopilota, ale i komputer sprawdzi, czy kierowca jest w stanie przejąć kontrolę nad samochodem. System, wyposażony m.in. w zaawansowane kamery, oceni nawet stan emocjonalny kierowcy oraz to, czy jest on zorientowany w aktualnej sytuacji na drodze, wspierając w razie potrzeby dzięki pomocy zaawansowanych algorytmów.

  4. Inteligentne pasy

    Niegdyś zupełnie milczące pasy bezpieczeństwa już zmieniły się w dość gadatliwe wyposażenie samochodu, w momencie, gdy zapominamy o ich zapięciu. Można je dodatkowo usprawnić, np. poprzez wprowadzenie aktywnego systemu kontroli napięcia pasów (ACR), który umożliwia zwijanie i napinanie pasów w sytuacjach awaryjnych. Uruchomienie takiego systemu jest możliwe np. poprzez sygnał z czujników środowiskowych, takich jak radar lub kamera, których zadaniem jest monitorowanie prędkości względnej i odległości od poprzedzającego pojazdu.
    Kolejne udogodnienie, czyli technologia aktywnego regulatora wysokości zamka pasów (ABL), ułatwia zapięcie i dostęp do pasów poprzez elektryczne unoszenie zamka.




Źródło: © ZF TRW

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
August 13 2017 16:10 V8.5.9-1