reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© studio 37 dreamstime.com
Przemysł elektroniczny |

Musimy promować rodzimych innowatorów

Nie będziemy mieli innowacyjnej gospodarki bez promocji rodzimych innowatorów - oto wnioski z raportu „Społeczny klimat dla innowacji w Polsce”.

Deficyt społecznego poszanowania dla innowatorów jest jednym z głównych hamulców rozwoju polskiej innowacyjności – wynika z raportu „Społeczny klimat dla innowacji w Polsce”. Autorzy raportu zwracają uwagę, że czynnikiem, który pomoże wyzwolić polski potencjał innowacyjności jest promocja innowatorów i wynalazców, którzy odnieśli sukces. Od kilku lat termin innowacyjność pojawia się w mediach niezwykle często. Odmieniane przez wszystkie przypadki słowo-klucz nie schodzi z ust polityków, dziennikarzy i ekonomistów. Zwiększenie innowacyjności ma przynieść nam dobrobyt i zapewnić trwały rozwój naszego kraju. Zdaniem autorów projektu badawczego „Młodzi Liderzy Innowacji” jednym z warunków wzrostu poziomu innowacyjności Polski jest wzrost społecznego przekonania, że młodzi, kreatywni ludzie są motorem rozwoju społeczno-gospodarczego. - To, że w naszym kraju mamy innowatorów jest faktem, ale nie wystarcza. Ważne jest także to, czy naszą innowacyjność i sukcesy dostrzega otoczenie – mówił prof. Alojzy Nowak, otwierając konferencję „Nauka - Innowacyjność – Promocja. Wyzwania dla nauki w budowaniu konkurencyjnej gospodarki” w ramach projektu „Młodzi Liderzy Innowacji” - Musimy chwalić się naszą innowacyjnością. Tylko dzięki promocji polskich innowatorów oraz ich wynalazków i produktów uda nam się zbudować w społeczeństwie etos innowacyjności. Społeczny projekt badawczy „Młodzi Liderzy Innowacji” jest realizowany przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”. Idea przyświecająca jego pomysłodawcom – propagowanie postaw innowacyjnych – zrodziła się z obserwacji, iż w Polsce występuje deficyt społecznego poszanowania dla ludzi, którzy mają zdolność tworzenia nowych rozwiązań i ich skutecznego wdrażania. Innowatorzy nie cieszą się specjalną estymą ani zrozumieniem w polskiego społeczeństwa. W ramach projektu powstał raport „Społeczny klimat dla innowacji w Polsce”. Technopolis(h) – czyli przepis na polską dolinę krzemową Prof. Wiesław Nowiński, twórca idei Polskiej Doliny Krzemowej postuluje zbudowanie Polski Innowacyjnej, czyli ogólnokrajowego ekosystemu inkubatorów łączących doświadczonych innowatorów i przedsiębiorców z utalentowanymi młodymi naukowcami. Zdaniem naukowca należy rozpocząć od jednej zcentralizowanej „doliny krzemowej”, a później, stopniowo przenosić ten model na szczebel regionalny i lokalny. Ekosystem dolin i dolinek musi być ze sobą skoordynowany. - Musimy znaleźć sposób na przeniesienie doświadczeń Singapuru do Polski. Oni nie mieli nic poza błotną wyspą, a udało im się zbudować potęgę innowacyjności – mówi prof. Wiesław Nowiński w czasie konferencji „Nauka - Innowacyjność – Promocja. Wyzwania dla nauki w budowaniu konkurencyjnej gospodarki”. - Niezbędna jest pilna zmiana przełomowa. Polacy są bardzo twórczym i utalentowanym narodem i mówię to z perspektywy osoby posiadającej doświadczenia naukowe z całego świata. Mamy talenty, z których nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Mamy fantastyczny materiał do budowania Polski Innowacyjnej, ale brakuje nam strategii zatrzymywania w Polsce młodych naukowców. Z prof. Wiesławem Nowińskim zgadza się dr Grzegorz Brona, prezes Creotech Instruments S.A. wyróżniony w czasie konferencji tytułem Very Important Polish Innovator. – Budowa gospodarki opartej na innowacji i technologii jest naszą polską racją stanu. W globalnym wyścigu technologicznym wygrają te kraje, które wytworzą mechanizmy stymulujące wynalazczość i innowacyjność swoich utalentowanych naukowców i pomogą im przenosić swoje pomysły do biznesu – mówi dr Grzegorz Brona. - Creotech Instruments to najsilniejsza polska firma sektora kosmicznego. Realizujemy coraz ambitniejsze projekty i uczestniczymy w coraz bardziej prestiżowych misjach kosmicznych, takich jak marsjańska misja Europejskiej Agencji Kosmicznej ExoMars czy eksperyment ASIM na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. To działa na młodych naukowców jak magnes i dzięki temu udaje nam się zatrzymać ich w naszym kraju. Jako Creotech Instruments chcemy i jesteśmy gotowi pomagać polskim innowatorom komercjalizować swoje wynalazki - dodaje prezes Creotech Instruments. Dr Jarosław Górski, jeden z autorów raportu „Społeczny klimat dla innowacji w Polsce” stwierdził, że nastał dobry czas na promocję polskiej przedsiębiorczości. Mają tego dowodzić liczne sukcesy polskich start-upów i firm innowacyjnych. Zdaniem naukowca właśnie teraz jest czas, żeby zmienić wizerunek Polski. Nasz kraj może stać się liderem innowacyjności w naszej części Europy i na tym fundamencie budować swój wizerunek za granicą. VIPI – czyli wyróżnienie polscy innowatorzy W ramach projektu „Młodzi Liderzy Innowacji” wyłoniono 11 najbardziej kreatywnych polskich liderów innowacji, którzy z sukcesem komercjalizują swoje badania naukowe. Laureaci zostali wyróżnieni tytułem Very Important Polish Innovator w czasie konferencji „Nauka - Innowacyjność – Promocja. Wyzwania dla nauki w budowaniu konkurencyjnej gospodarki”. Do liderów należy m.in. dr inż. Dawid Nidzworski, laureat programów START, VENTURES i IMPULS FNP, współwłaściciel m.in. startupu ETON Group, którego celem jest wprowadzenie miniaturowej wersji czujnika – biosensora – do wykrywania wirusa grypy. A oto wszyscy wyróżnieni: (kolejność wręczania dyplomów): dr Grzegorz Brona, dr Iwona Cymerman, prof. Piotr Garstecki, Olga Malinkiewicz, dr inż. Marek Adamowicz, dr inż. Michał Bieniek, dr inż. Dawid Nidzworski, dr Tomasz Skalski, dr inż. Paweł Śliwiński, dr inż. Dominik Spinczyk i dr hab. n. med. Anna Wójcicka.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama