reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pol-lighting Przemysł elektroniczny | 11 grudnia 2015

Jak wybrać dobre światło?

Lampa LED oznaczona jako zamiennik żarówki 88W emitująca światło odpowiadające żarówce 66W – to tylko jeden z wniosków płynących z badania GfK Polonia, przeprowadzonego na zlecenie Związku Producentów Sprzętu Oświetleniowego Pol–Lighting.
Przepisy regulujące specyfikację produktów branży oświetleniowej wywołały niegdyś burzliwą dyskusję i były szeroko komentowane w mediach. Realizacja dyrektyw unijnych wysłała na zasłużoną emeryturę tradycyjne żarówki. W ich miejscu coraz częściej oferowane są LED-owe zamienniki. W zmianach niekoniecznie odnalazły się osoby w całym zamieszaniu najważniejsze, czyli konsumenci. Zakup źródeł światła wyprodukowanych w nowej technologii wymaga zmiany świadomości w zakresie kryteriów, które powinny kierować naszym wyborem.

Lumeny (Lm) zamiast Watów (W)

Podstawowym kryterium wyboru lampy jest ilość emitowanego światła, która w języku technicznym określana jest jako strumień świetlny liczony w lumenach (lm). W czasach gdy niepodzielnie królowały żarówki, cechą wyróżniającą była moc, czyli Waty. Z mocą żarówki była kojarzona ilość otrzymywanego światła. Różnica pomiędzy 40W, a 60W była dla każdego oczywista. Ten sposób identyfikacji odszedł do lamusa wraz z rozwojem energooszczędnych źródeł światła. Obecnie przy zakupie lampy LED, należy zwracać uwagę na wartość strumienia świetlnego czyli lumeny. Lumeny (lm) zamiast Wat (W) to podstawowe kryterium wyboru , które musi sobie przyswoić współczesny konsument.

Badania GfK na zlecenie Związku Producentów

Aby ułatwić konsumentom przejście od tradycyjnej technologii oświetleniowej do cyfrowych rozwiązań LED producenci umieszczają na opakowaniach lamp LED informację o mocy równoważnej żarówki. W praktyce oznacza to, że jeśli kupujący chce nabyć lampę LED emitującą tę samą ilość światła co tradycyjna żarówka 60W, to taką informacje znajdzie na opakowaniu produktu. Okazuje się jednak, że informacje na opakowaniach nie zawsze są prawdziwe. - Badania rynku pokazały, że producenci niektórych lamp LED oznaczają je jako zamienniki żarówek o wyższych mocach niż to wynika z wartości ich strumienia świetlnego. Konsument, który zakupi taką lampę, będzie mocno rozczarowany, ponieważ niedobór strumienia świetlnego może wynosić nawet 20% – mówi Narcyza Barczak-Araszkiewicz, Dyrektor Generalny Związku Producentów Sprzętu Oświetleniowego Pol-Lighting.

W celu oceny problemu Związek zlecił GfK Polonia przeprowadzenie badania lamp LED stanowiących zamienniki standardowych żarówek. Przebadano asortyment znajdujący się w dniu badania na półkach wybranych sklepów wielkopowierzchniowych w Warszawie.

Żarówka 60W = LED 806 lumenów

Badanie polegało na porównaniu wartości strumienia świetlnego lampy LED podanego w specyfikacji technicznej z wartością strumienia, jaka jest wymagana przepisami rozporządzenia nr WE244/2009 do oznaczenia lampy LED jako zamiennika tradycyjnej żarówki. Analiza ilościowa uzyskanych wyników pokazała, że 20% z przebadanych lamp miało oznaczenia wprowadzające klientów w błąd. Zakup co piątej lampy objętej badaniem wiązał się z tym, że konsumenci otrzymywali mniej światła niż oczekiwali kierując się informacją na opakowaniu dotyczącą zamienności lampy LED z tradycyjną żarówką.

W poniższej tabeli przedstawiamy minimalne wartości strumienia świetlnego, jakie są wymagane dla lamp LED, aby stanowiły odpowiedniki tradycyjnych żarówek.



Rzetelność marki

GfK Polonia sprawdziła badany asortyment we wszystkich markach znajdujących się w dniu badania na półkach sklepów uczestniczących w badaniu. Łącznie przebadano lampy w 13-tu różnych markach, w tym w markach producentów będących członkami Związku Pol-lighting. Wyniki kontroli pokazały, że oznaczenia wprowadzające w błąd dotyczyły nielicznych marek, za to powszechnie obecnych na półkach prawie wszystkich badanych sklepów. - Konsument powinien mieć prawo wyboru wyrobów różnych producentów pod warunkiem, że wszyscy oni stosują się do wymagań określonych w przepisach i normach technicznych. Spełnienie tych przepisów stanowi gwarancję, że konsument otrzyma towar bezpieczny i określonej jakości – dodaje Narcyza Barczak-Araszkiewicz

Edukacja konsumentów

Praktyka, polegająca na sprzedaży konsumentom produktów niespełniających wymagań określonych w przepisach prawa szkodzi wszystkim podmiotom, od produkcji do zakupu. Związek Pol-Lighting planuje przeprowadzenie kampanii, której celem będzie edukacja konsumentów w zakresie kryteriów wybierania „dobrego światła”.

---
Związek Producentów Sprzętu Oświetleniowego © Pol-lighting to ogólnopolska organizacja producentów branży oświetleniowej. Firmy członkowskie Pol-lighting zatrudniają w Polsce ponad 7000 osób i reprezentują ponad 50%.profesjonalnego rynku oświetleniowego.

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
December 08 2016 23:17 V7.6.3-1