reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© anatoly abyshev dreamstime.com Przemysł elektroniczny | 05 listopada 2015

NCBR i PKP PLK: 50 mln PLN na branżę kolejową

Środki zostaną przezanczone głównie na innowacyjne systemy informatyczne, ograniczenie wpływu kolei na środowisko, sprawniejsze utrzymanie i modernizacja infrastruktury oraz poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych.
Program badawczy Polskich Linii Kolejowych i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zakłada przeznaczenie 50 mln PLN na realizację najlepszych projektów badawczo–rozwojowych.

– Stworzenie nowoczesnego systemu transportu na obszarze Polski jest możliwe wyłącznie przy wykorzystywaniu najnowszych rozwiązań i technologii. Pomogą w tym prace badawczo-rozwojowe realizowane przez polskich naukowców i przedsiębiorców – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Zrealizowane w ramach wspólnej inicjatywy prace badawczo-rozwojowe pozwolą na poprawę stanu sieci linii kolejowych i zwiększenie roli tego rodzaju transportu. – Stawiamy na polską myśl techniczną. Na naszych uczelniach jest mnóstwo zdolnych i cenionych inżynierów – czas żeby ich dobre pomysły trafiły na kolej. Po raz pierwszy uruchamiamy w Polsce tak duży program badawczy o wartości 50 mln zł, dotyczący wyłącznie infrastruktury kolejowej. Rozwiązania, wypracowane w ramach wspólnego przedsięwzięcia PLK i NCBR, zapewnią lepszą obsługę podróżnych oraz bezpieczniejszy i bardziej przyjazny środowisku naturalnemu transport. Program inicjujemy równocześnie z prowadzonym już największym w historii programem inwestycyjnym, w ramach którego, do 2023 zainwestujemy w polską kolej 67 mld zł – mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes zarządu PKP PLK.

Opierająca się na modelu otwartej innowacji inicjatywa oznacza, że w konkursie propozycje projektów odpowiadających na potrzeby PKP PLK zgłaszać będą jednostki naukowe, uczelnie oraz firmy z branży kolejowej.

W planach jest dofinansowanie projektów B+R, które pozwolą rozwiązać m.in. problemy związane z powstawaniem hałasu przy przewozach kolejowych. Projekty obejmują także kwestie związane z lepszym dostosowaniem do potrzeb podróżnych infrastruktury przystanków i stacji oraz zabezpieczeniem elementów wyposażenia. Spółka chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo w prowadzeniu ruchu pociągów i zoptymalizować proces utrzymania oraz modernizacji infrastruktury kolejowej.

Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony w przyszłym roku. Wdrożenie opracowanych rozwiązań ruszy w 2017 roku.

To już piąte porozumienie z przedsiębiorstwem o ustanowienie wspólnego programu badawczego. Dotychczas Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zawarło podobną umowę z KGHM Miedź SA, Synthos SA, PGE oraz PKP Cargo SA.

Żródło: NCBR

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
December 08 2016 23:17 V7.6.3-1