reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© uAvionics Przemysł elektroniczny | 29 września 2015

uAvionics: nowy samolot już w przyszłym roku

Firma uAvionics powstała zaledwie w zeszłym roku, ale jej twórcy mają za sobą wieloletnie doświadczenie w branży bezzałogowców i ten rok działalności powinien się już zakończyć na plusie.
uAvionics zajmuje się produkcją dronów oraz elektroniki do takich maszyn, a także szkoleniami dla pilotów bezzałogowców. Jak przyznaje właściciel firmy Paweł Woźniak, usługi szkoleniowe to raczej działalność poboczna, za to szczególnie przydatna w sytuacjach, gdy klient potrzebuje certyfikatu na nowo nabyty statek powietrzny. - Przede wszystkim chcemy rozwijać produkcję i usługi świadczone przy wykorzystaniu bezzałogowców. Naszą ofertę kierujemy zarówno na rynek cywilny, jak i wojskowy, ale chcemy by wiodącą rolę odgrywał rynek cywilny – mówi Paweł Woźniak. Flagowym produktem uAvionics jest kosztujący 70 tys. PLN samolot Barracuda S-380, sprzedawany głównie jako autonomicznie latająca platforma, którą klient może dowolnie przystosować do swoich potrzeb. Jest to samolot, który można wyposażyć w nawet do 9kg ładunku i wysłać w powietrze na 5h lotu. Inżynierowie pracują obecnie nad rozszerzeniem możliwości Barracudy. - Chcemy dołączyć do naszej oferty wyrzutnię oraz system lądowania na spadochronie. Pracujemy również nad wersją Barracudy adresującą rynek inspekcji długich obiektów, na którym będziemy go oferować jako gotowy produkt – informuje nasz rozmówca.

Woźniak zaznacza także zalety Barracudy jako samolotu dla centrów szkoleniowych. – Ma świetną aerodynamikę i dobrze się go pilotuje, a dodatkowym plusem jest fakt, że maksymalna masa startowa wynosi nieco powyżej 25 kg. To oznacza, że można na nim robić szkolenia nie tylko w kategorii 7-25 kg, ale po lekkim obciążeniu, także dla bezzałogowców o wadze 25-50 kg – wyjaśnia właściciel uAvionics.

Rozwój Barracudy to oczywiście nie koniec planów warszawskiej firmy. W przygotowaniu jest mniejszy samolot. Nowy pojazd ma być gotowy jeszcze pod koniec bieżącego roku, tak by pojawił się w sprzedaży od początku 2016 roku. uAvionics rozwija także swoje systemy elektroniczne dla pojazdów latających. Na razie autopilot uPilot oraz system redundancji redBoard nie są jeszcze w sprzedaży jako samodzielne moduły - zastosowanie mają w konstrukcjach uAvionics, ale wersja komercyjna, łatwa do montażu w dowolnym pojeździe, jest już w przygotowaniu.

Tu warto zatrzymać się na chwilę przy systemie redundancji, który nie jest jeszcze szczególnie rozpowszechniony w branży bezzałogowców, natomiast odpowiada za znacznie zwiększenie bezpieczeństwa misji, szczególnie w przypadku lotów realizowanych na dużych odległościach. – W lotnictwie cywilnym bezpieczeństwo zawsze jest na pierwszym miejscu i systemy sterowania są tam nawet potrojone. Platformy BSP także muszą być coraz bezpieczniejsze, by mogły być stosowane na szeroką skalę, w czym znacznie może pomóc zastosowanie systemu redundancji. Trzeba pamiętać, że sterowanie realizowane jest przy pomocy układów programowalnych o dużym stopniu skomplikowania i wiele rzeczy może pójść nie tak, więc pojedynczy system sterowania to spore ryzyko – uważa Woźniak.

Na razie najważniejszym produktem uAvionics pozostaje samolot Barracuda S-380. Wśród klientów, którzy zdecydowali się na zakup tego pojazdu są Wojskowe Zakłady Nr 2 w Bydgoszczy, z którymi warszawski start-up nawiązał dodatkową współpracę dotyczącą rozwoju produktu. W planach jest opracowanie wspólnej oferty dla polskich służb mundurowych. Zespół uAvionics nie zrywa także kontaktów z macierzystą uczelnia (firmę stworzyli studenci i absolwenci Politechniki Warszawskiej), także poprzez udział w projekcie Politechniki Warszawskiej i Lockheed Martin dotyczącym rozwoju systemów bezzałogowych.


© uAvionics

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 29 2016 16:13 V7.6.2-2