© PESA
Analizy |
PKP przechodzi na LED
Wieloletni program modernizacyjny PKP przewiduje między innymi wymianę 200 tys. opraw oświetleniowych.
Technologia LED ma zastąpić na kolei stosowane dawniej oświetlenie żarowe, żarowo-rtęciowe, rtęciowe i sodowe. Według danych PKP S.A., do wymiany jest około 200 tys. opraw oświetleniowych. W prowadzonym od roku 2004 programie wymiany, zamontowano ponad 50 tys. nowoczesnych opraw, w tym jedynie 1,5 tys. LED. Jednak, obecnie preferowanym rozwiązaniem będzie właśnie technologia LED.
Jak podaje PKP, dzięki wymianie oświetlenia na nowoczesne, w tym LED, PLK (spółka zarządzająca infrastrukturą kolei) oszczędza rocznie 11 mln zł. Jako przykład spółka podaje trzy tunele komunikacyjne na stacji Warszawa Wschodnia, gdzie w około 300 starych oprawach zainstalowano źródła LED. Koszt wyniósł 60 tys. złotych, a uzyskane oszczędności w skali roku to 50 tys. złotych.
‘Technologia LED jest technologią preferowaną przy wszystkich projektach modernizacyjnych, które planujemy w tym roku. Oprawy tego typu mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat - czyli blisko dwuipółkrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Poza tym LEDy, to wymierne oszczędności’ czytamy w komunikacie spółki.