reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Delphi Przemysł elektroniczny | 21 maja 2015

Delphi wspiera rozwój autonomicznych samochodów

Inżynierowie Delphi w Polsce przyczyniają się do rozwoju systemów automatycznego sterowania pojazdem. Zapraszamy do rozmowy z Olafem Kammelem, dyrektorem Centrum Technicznego Delphi w Krakowie.
Firma Delphi Automotive w tym roku ukończyła najdłuższy przejazd automatycznie sterowanym pojazdem, jaki kiedykolwiek miał miejsce w Ameryce Północnej. Dystans 5500 kilometrów został pokonany w 99% w trybie automatycznej jazdy. Podróż dała możliwość inżynierom Delphi przetestowania oraz zebrania informacji, które pomogą w dalszym rozwoju technologii aktywnego bezpieczeństwa

evertiq.pl: - Nad jakimi rozwiązaniami zastosowanymi w systemach automatycznego sterowania pracują polscy inżynierowie Delphi?

Olaf Kammel:- Niezbędnym elementem jazdy autonomicznej jest odpowiednie wyposażenie pojazdu w czujniki. W przypadku jazdy autonomicznej są to kamery, radary, czujniki ultradźwiękowe, etc. To one odgrywają kluczową rolę w systemach aktywnego bezpieczeństwa oraz zaawansowanych systemach wspomagania kierowcy. Centrum Techniczne Delphi w Krakowie projektuje oraz testuje te główne komponenty, a także prowadzi testowanie tych systemów na poziomie samochodu.

Nasze krakowskie Centrum Techniczne ściśle współpracuje z centrami technicznymi Delphi zlokalizowanymi w innych krajach. Gdy mówimy o autonomicznej jeździe oraz współpracy systemów łączności z systemami aktywnego bezpieczeństwa, możemy z całą pewnością stwierdzić, że każde z naszych centrów technicznych na świecie przyczynia się do postępu w tej dziedzinie.



evertiq.pl: - Jak są wnioski po przejeździe automatycznie sterowanym samochodem przez Stany Zjednoczone: co zdało egzamin w 100%, a nad czym trzeba jeszcze popracować?

- Autonomiczny pojazd Delphi został wyposażony w pełen zestaw zaawansowanych technologii i systemów, z których wiele jest już dzisiaj dostępnych na rynku, jak choćby systemy minimalizacji skutków zderzenia, zintegrowane systemy radaru i kamery, systemy ostrzegania przed zderzeniem z pojazdem jadącym z przodu lub systemy ostrzegające przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.

Do opracowanych przez Delphi systemów należy: 6 ESR (Elektronicznych Radarów Skanujących) i 4 SRR (Radarów Krótkiego Zasięgu); trzy różne systemy kamer dla odbioru sygnałów wizyjnych: kamera ADAS (MobilEye EPM3), wysokiej rozdzielczości kolorowa kamera oraz kamera działająca na podczerwień; połączone systemy 6 lidarów, zintegrowane wokół obrysu samochodu; system V2X i systemy lokalizacji. Wszystkie te systemy współpracują z inteligentnymi algorytmami oprogramowania (Ottomatika).

Wykorzystujemy zwielokrotnione technologie czujników by zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa i lepsze osiągi. Każdy z tych systemów: radary, systemy wizyjne i czujniki oparte na lidarach mają charakterystyczne dla siebie mocne i słabe punkty. Dlatego łączymy czujniki, co umożliwia ich wzajemną rekompensację w sytuacji słabszego działania. Oczywiście wszystkie te technologie są w pełni zintegrowane i gotowe do produkcji.

Dzięki podróży przez Stany Zjednoczone amerykański zespół inżynierów Delphi zebrał istotne dane, które pozwolą na dalszy rozwój technologii w tym bardzo szybko rozwijającym się segmencie przemysłu motoryzacyjnego. Podczas autonomicznej podróży pojazd poradził sobie znakomicie, przekraczając nasze oczekiwania. Wiedza zebrana podczas podróży pomoże zoptymalizować nasze aktualnie produkowane systemy aktywnego bezpieczeństwa i przyspieszy rozwój produktów przewidzianych do sprzedaży w przyszłości.



evertiq.pl: - Jakie najważniejsze problemy zostały jeszcze do rozwiązania by bezpiecznie i na większą skalę wprowadzać automatycznie sterowane samochody na publiczne drogi? Czy też systemy te są już gotowe, ale to inne czynniki hamują rozpowszechnianie samochodów bez kierowcy? Kiedy możemy się spodziewać takich pojazdów na europejskich drogach?

- Ten pokaz miał na celu przetestowanie systemów, sprawdzenie granic ich możliwości oraz zweryfikowanie naszych najnowocześniejszych technologii, ponieważ najlepszym sposobem przeprowadzania testów jest wyjście poza laboratorium i sprawdzenie, w jaki sposób testowane systemy radzą sobie z przeciwnościami napotkanymi w świecie rzeczywistym. Podróż, jaką odbyliśmy miała na celu stworzenie i napotkanie sytuacji oraz okoliczności, które nie zawsze mogą zostać odwzorowane w testach laboratoryjnych. Podstawowe technologie, które umożliwiły zorganizowanie takiej podróży już teraz w znacznym stopniu poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Wiemy, że w wyniku naszych badań, możliwości aktualnie montowanych systemów zostaną znacznie rozszerzone. Zebrane przez nas dane umocnią nas w roli eksperta przygotowanego do informowania i obsługi naszych klientów oraz przyczynią się do poprawy percepcji przestrzeni otaczającej pojazd.

Technologia, możliwości infrastrukturalne, dostępność cenowa, przepisy, weryfikacja technologii i testy - to te zagadnienia, które muszą zostać dopracowane i zweryfikowane zanim autonomiczne samochody staną się codziennością. Rząd i przemysł motoryzacyjny muszą ze sobą współpracować w kwestii badań i rozwoju technologii, określenia standardów działania, weryfikacji i zatwierdzania technologii, prac nad tworzeniem, a także wprowadzaniem dobrze opracowanego i niezawodnego oprogramowania, redukcji kosztów tych systemów i wreszcie nad szukaniem oraz pozyskaniem akceptacji ze strony użytkowników.

Systemy ADAS (ang. Advanced Driver Assistance Systems – zaawansowane systemy wsparcia kierowcy) stworzone przez Delphi mają ugruntowaną pozycję w Europie - uruchomiliśmy produkcję wielu różnych czujników i systemów aktywnego bezpieczeństwa w zakładach na całym świecie. Aktualnie produkujemy radary ósmej generacji i sprzedaliśmy producentom samochodów w Europie oraz na całym świecie ponad milion tych urządzeń. Przeprowadzaliśmy i nadal przeprowadzamy testy systemów ADAS i testy systemów umożliwiających autonomiczną jazdę w całej Europie, także w Polsce.

Jako dostawca poziomu 1 [Tier-1], naszym zadaniem jest opracowanie technologii do takiego stopnia, aby możliwe było jej wprowadzenie na rynek. To producenci samochodów i klienci będą odpowiedzialni za ich faktyczne rozprzestrzenianie i wdrażanie. Testowanie systemów pod kątem sprawdzenia jak największej liczby parametrów i współczynników jest najważniejsze, ponieważ takie badania dają nam wiedzę i przygotowują nas do sytuacji, kiedy automatycznie kierowane pojazdy będą stanowić prawdziwą siłę napędową rynku.

Dostępność tych produktów na europejskich drogach będzie w dużym stopniu zależeć od europejskich ograniczeń prawnych, regulujących jazdę po drogach pojazdami kierowanymi automatycznie. Uważamy, że otwarcie europejskich dróg na badania i rozwój technologii automatycznego kierowania pojazdem, nie tylko znacznie wesprze ich rozwój (również tych, które nie są jeszcze dostępne na rynku), ale także przyczyni się do udoskonalenia technologii, które już są w sprzedaży.


Dziękuję za rozmowę!

Foto: © Delphi

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 29 2016 16:13 V7.6.2-2