reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Politechnika Białostocka Nauka | 14 maja 2015

Poznaliśmy już najnowsze polskie łaziki marsjańskie

Studenci Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Białostockiej zaprezentowali we wtorek łaziki marsjańskie, Scorpio i #next, które pod koniec maja wezmą udział w międzynarodowych zawodach w USA.
W tym roku zespół Politechniki Białostockiej skonsturował łazik marsjański #next. Prace nad pojazdem trwały już od początku roku akademickiego. W oparciu o doświadczenia i uwagi zdobyte w latach ubiegłych powstała zupełnie nowa konstrukcja. - Serce, dusza i mózg nowego łazika jest od nowego zespołu – mówił Maciej Rećko, koordynator projektu i jeden z konstruktorów. Obecny łazik jest większy od wcześniejszych, bo poprzednie pojazdy nie były w stanie pokonać niektórych przeszkód. - Ta wielkość gwarantuje nam np. wjechanie po schodach – powiedział Rećko.

Międzynarodowe zawody University Rover Challenge rozgrywają się na pustyni w stanie Utah w Stanach Zjednoczonych, a łaziki skonstruowane przez naszych studentów są tam doskonale znane. Konstruktorzy z Politechniki Białostockiej, twórcy Hyperiona jako pierwsi w historii zawodów wygrali je dwa razy z rzędu (drużyna PB zwyciężyła w 2011 oraz w 2013 i 2014 roku). Natomiast łazik Scorpio III drużyny z Politechniki Wrocławskiej zajął II miejsce w 2013 roku. W zeszłym roku podczas University Rover Challenge triumfy święcił także zespół Legendary Rover Team z Rzeszowa, który zajął trzecie miejsce.
Łazik #next jest zbudowany m.in. z aluminium, waży 50 kg. Wyposażony jest w manipulator potrzebny do wykonania niektórych zadań. Po raz pierwszy przy sterowaniu łazikiem wykorzystano specjalnie zaprojektowaną aplikację operatorską, która łączy się z łazikiem za pomocą bluetooth.

Z kolei studenci Politechniki Wrocławskiej z Koła Naukowego Off-Road zaprezentowali nową, udoskonaloną wersję łazika marsjańskiego Scorpio IV. Jak powiedział PAP lider projektu Szymon Dzwończyk, zmieniono kompletnie zawieszenie pojazdu i obudowano Scorpio IV szczelną kabiną. - Szczelna kabina to nasz konik i autorski projekt. Żaden z pojazdów na zawodach w USA nie będzie miał takiego rozwiązania, ponieważ nie wymaga tego regulamin. Jednak dzięki tej kabinie nasz Scorpio IV może jeździć podczas deszczu i w trudniejszych warunkach atmosferycznych - powiedział Dzwończyk.

Podkreślił, że w porównaniu ze Scorpio III, który przed dwoma laty zdobywał laury w amerykańskiej imprezie, nowy pojazd wrocławskich studentów został znacząco uproszczony, m.in. zamiast 6 kół ma 4 i nie ma osi na tzw. łamiącym się hydraulicznym przegubie, dzięki czemu zmniejszono wagę łazika.

Konkurs University Rover Challenge rozpocznie się pod koniec maja na pustyni w stanie Utah. Łazik będzie musiał m.in. przewieźć paczkę i narzędzia dla astronauty oraz obsłużyć panel słoneczny. O zwycięstwo powalczą 23 ekipy z Polski, USA, Indii, Bangladeszu, Kanady i Egiptu. Polskę reprezentować będą zespoły z pięciu Politechnik: Wrocławskiej, Białostockiej, Częstochowskiej, Rzeszowskiej i Warszawskiej.

---
Źródło: PAP – Nauka w Polsce, Politechnika Białostocka, Politechnika Wrocławska

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 29 2016 16:13 V7.6.2-2