© Evertiq
Analizy |
Opony jako generatory energii
W trakcie jazdy samochód sporo energii traci w wyniku tarcia. Inżynierowie Goodyear skupili się na tarciu opon o nawierzchnię chcąc wykorzystać część z tej traconej energii i przekierować ją z powrotem do silnika (elektrycznego).
Firma Goodyear przedstawiła swój koncept opony pozyskującej energię w trakcie toczenia. Oznaczona została roboczo jako BH03. Ma znaleźć swoje zastosowanie w samochodach elektrycznych, by chociaż część traconej energii mogła powrócić do silnika.
Nie chodzi tu o stworzenie perpetum-mobile, lecz o zminimalizowanie energii traconej. Jak bowiem wiadomo z lekcji fizyki, zawsze jakaś część energii będzie tracona. Przykładem tego mogą być straty „na ciepło”.
Zastosowane materiały termoelektryczne w oponie mają działać jako generatory, rozmieszczone po całej powierzchni opony. W trakcie jej toczenia, zwłaszcza przy dłuższej jeździe i/lub prędkościach, opona potrafi się nagrzewać w wyniku tarcia. Tą właśnie właściwość inżynierowie Goodyear pragną wykorzystać i odzyskać część tej energii cieplnej.
Drugim mechanizmem jaki ma być wykorzystany (opcjonalnie lub równolegle) to materiały piezoelektryczne, generujące energię w wyniku ściskania opony, w punkcie styku z drogą. Nie wiadomo jednak kiedy pierwszy prototyp będzie gotowy. Nie ma bowiem technologii, które mogłyby być obecnie bezpośrednio wdrożone, chociaż prace trwają.