reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Microsoft Technologie | 12 kwietnia 2017

Technologia Scropio od Microsoft przedstawiona

Microsoft sumiennie pracował nad nowym projektem pod nazwą „Scorpio", a efekty tej pracy już teraz są zdumiewające - nie tylko w liczbach.
Firma Microsoft odsłoniła rąbka tajemnicy dotyczącej nowej generacji konsol Xbox, a konkretnie technologii, która będzie w niej wykorzystana – Project Scorpio. Warto tutaj wspomnieć, że technologia ta rozwija się bardzo prężnie. Jak na razie, aktualny stan projektu wyprzedza plan, założony przez twórców. Oznacza to, że nie powinno być opóźnień we wdrażaniu tej niesamowitej technologii.

A jak to będzie wyglądać w praktyce? To co prezentuje już teraz Microsoft robi wrażenie. Sercem ma być GPU, który został zaprojektowany praktycznie od nowa i odpowiednio zoptymalizowany. Częstotliwość z jaką ma być taktowany, jest porażająca, przekraczając to, z czym mieliśmy do czynienia w przypadku konsol.

GPU zostało dodatkowo sparowane z superszybką pamięcią GDDR5 o pojemności 12 GB, a także ośmio-rdzeniowym, również własnym, procesorem głównym (CPU). Wszystko to zgrabnie zamknięte, ze zintegrowanym systemem zasilania, a także systemem chłodzenia, również niezwykłym w swojej klasie, jak zapewniają twórcy.

Wygląda to świetnie. Wydajność przedstawiono uruchamiając najnowszą grę Forza Motorsport generującą obraz najwyższej jakości w rozdzielczości 4K, osiągając 60 FPS, co jest naprawdę niezwykłym wynikiem. Choć jak podają twórcy, spokojnie znajdziemy tu też pełne wsparcie dla 1080p.



Sercem nowej konsoli mają być układy typu SoC opracowane od zera wspólnie z firmą AMD. Jest to całkowicie nowy, świeży projekt, wykorzystujący rewolucyjne techniki pozwalające na poprawę wydajności pracy układu.

Rdzenie CPU taktowane mają być z częstotliwością 2.3 GHz. Zbudowane będą w oparciu o architekturę x86. GPU z kolei składać się będzie z 40 jednostek, taktowanych z częstotliwością 1172 MHz (o 250 MHz więcej niż w Xbox One i 200 MHz więcej niż w PS4 Pro, mającym stanowić główną konkurencję konsolową 4K na rynku dla Microsoft). Przepustowość zastosowanej pamięci GDDR5 wynosić ma 326 GB/s (czyli o ponad 100 GB/s więcej, niż w PS4 Pro i Xbox One).

Do osiągnięcia tak dobrych wyników wydajnościowych w sekcji GPU przyczynił się Andrew Gossen ze swoją ekipą. Przeprowadzili oni dogłębną analizę działania jednostek GPU z wykorzystaniem nowoczesnego narzędzia PIX. Analiza ta umożliwiła dalszą optymalizację pracy jednostek GPU. Pozwoliło to też na stworzenie mechanizmu, dzięki któremu przejście gier z 900p na 4K będzie bezproblemowe i bez straty na FPS.

Scorpio niesie ze sobą także jeszcze jedną istotną korzyść. Wielu twórców gier jest zmuszona trzymać się specyfikacji każdej z konsol. Jednakże jednym z założeń Scorpio było to, by możliwe było bezproblemowe przeskalowanie istniejących gier do rozdzielczości 4K. Oznacza to, że twórcy mogą trzymać się znanej sobie specyfikacji przy tworzeniu nowych gier, przyśpieszając ich wdrożenie na rynek. Pomaga w tym właśnie narzędzie PIX. Dzięki temu udało się sprawnie przetestować wiele różnych konfiguracji, by znaleźć tą, która da najlepsze rezultaty.

Narzędzie to pozwoliło też znacznie lepiej poznać mechanizmy działania architektury AMD, w tym działanie kolejkowania, buforowania, czy FIFO. Pozwoliło to na sprawne wykrycie wąskich gardeł, a następnie ich wyeliminowanie, co znacząco poprawiło wydajność.

Efekt końcowy jest taki, jak podaliśmy powyżej. 40 jednostek Radeon, które składają się na Scorpio Engine, udało się podkręcić do 1172 MHz, czyli znacznie więcej niż było to w Xbox One lub Ps4 Pro. Połączenie zwiększonej częstotliwości, a także większej ilości jednostek shader’ów, owocuje zwiększeniem efektywności przy przetwarzaniu punktów i trójkątów nawet 2.7-krotnie.

Wydajność obliczeniowa GPU, podana przez Microsoft wynosić ma nawet 6 TFLOPS. Jednakże wydajność konsoli będzie zależeć też od pamięci (gdzie umieszczone są dane o modelach, tekstury, ird), z jaką współpracuje owa jednostka.

Analiza przeprowadzona przez Andrew wykazała, że aby osiągnąć najlepsze wyniki wydajnościowe, konieczne będzie zastosowanie pamięci o przepustowości ponad 300 GB/s. Tym sposobem do konsoli trafi superszybka pamięć GDDR5, wykorzystująca magistralę 384-bitową (12 kanałów po 32 bity), co przełożyło się na przepustowość rzędu 326 GB/s. 8 GB jest przeznaczona dla deweloperów, zaś 4 GB trzymane jest na potrzeby systemowe.

Jednostka CPU, wykorzystująca architekturę x86 bazować ma na technologii Ryzen od AMD. Procesor składać się ma z ośmiu rdzeni, które mają być wydajniejsze od tych z Xbox One nawet o 31%. Rdzenie zorganizowane są w dwa klastry, wspomagane przez 4 MB pamięci L2.

Nie mogło tu też rzecz jasna zabraknąć wsparcia dla najnowszych technologii firmy Microsoft, w tym DirectX w wersji 12. Wsparcie to ma być jeszcze efektywniejsze niż w Xbox One, dzięki efektywniejszej pracy sprzętowej. Ponadto zapowiedziano również wsparcie dla HEVC oraz HDMI 2.0, w tym wspomniane 4K oraz HDR.

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 27 2017 13:33 V8.1.3-1