reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Maxim Integrated Technologie | 10 lutego 2017

Nowa architektura radiowa od firmy Maxim

Producenci samochodów potrzebują coraz więcej miejsca w rozbudowanych centrach informacyjno-rozrywkowych dla innych systemów, które będą poprawiały bezpieczeństwo i wspomagały kierowcę w lepszej jeździe. Firma Maxim, wychodząc naprzeciw tym potrzebom, opracowała innowacyjną architekturę - Remote Tuner Architecture, w której zastosowano nowe układy MAX2175 z technologią RF to Bits.
Nowe rozwiązanie ma przyczynić się do zmniejszenia wagi i kosztów takich systemów, zapewnić lepsze ich ekranowanie, zmniejszyć pobór mocy oraz ograniczyć wydzielanie się ciepła.

Tradycyjna architektura informacyjno-rozrywkowa niesie wiele wyzwań dla konstruktorów pojazdów. Jednostka główna (Head Unit) to centrum dowodzenia dla systemu audio w samochodzie. Pozwala kierowcy wybrać źródło dźwięku, ustawić głośność, wybrać utwór lub stację radiową. Tradycyjnie rozwiązania zawierają tunery radiowe, układy przetwarzania, procesory aplikacji a oprócz tego układy przetwarzania sygnału audio i wzmacniacze.


© Maxim Integrated

Jednym z takich wyzwań jest odpowiednie rozpraszanie generowanego ciepła przez użytą dużą ilość układów oraz zastosowane elementy mocy. Efektywność odprowadzanego ciepła, najczęściej przez radiatory, wpływa bezpośrednio na niezawodność całego urządzenia. Innym wyzwaniem jest monolityczny charakter tradycyjnego radioodtwarzacza. To powoduje, że jakakolwiek zmiana cech radia wymaga przynajmniej częściowej przebudowy niezwykle skomplikowanej architektury.

Jednostka główna, jako podstawowy interfejs użytkownika w samochodzie, niemal wszędzie znajduje się na konsoli środkowej pojazdu. Umieszczenie jej w pobliżu kierowcy ułatwia zarządzanie całym systemem. Minusem jest jednak to, że znajduje się daleko od anten, przeważnie umieszczonych na dachu lub w tylnym oknie. Anteny te często wymagają długiego labiryntu przewodów, co zwiększa koszty i podatność całego układu na zakłócenia. Długość takich przewodów może sięgać nawet 20 metrów.



Dodatkowo odbierane sygnały analogowe należy odpowiednio wzmocnić w torze od anteny do jednostki głównej pojazdu. Wymagana jest również obsługa wielu standardów, które obecne są w różnych krajach na świecie, co w konsekwencji przekłada się na bardzo rozbudowany projekt.
W opracowanej przez Maxim architekturze Remote Tuner Architecture, tunery radiowe przeniesiono z jednostki głównej, umieszczając je bliżej anten. Tym samym zastąpiono podatne na zakłócenia sygnały analogowe, sygnałami cyfrowymi, które są odporne na szumy otoczenia i poprawiają odbiór słabych sygnałów.



Przykład architektury pokazano na rysunku powyżej. Zastosowano w niej parę modułów radiowych oznaczonych odpowiednio RTB1 i RTB2, które połączono razem przewodem koncentrycznym. Dzięki zastosowaniu magistrali I2C, wszystkie sygnały poprowadzono jednym przewodem do jednostki głównej. Tym samym przewodem zasilono również moduły z tunerami. W ten sposób znacznie zmniejszono ilość potrzebnych przewodów, a dzięki przeniesieniu tunerów zmniejszono również ilość generowanego ciepła przez jednostkę główną.

Zamiana wielu tunerów w deserializer połączony z układem SoC zmniejsza złożoność systemu, pozwala zaoszczędzić miejsce oraz zwiększyć rozpraszanie ciepła w jednostce głównej. Użyty układ SoC - MAX2175, to zaawansowany analogowo-cyfrowy tuner do odbioru radiofonii cyfrowej DAB (Digital Audio Broadcasting) i telewizji cyfrowej DMB (Digital Multimedia Broadcasting). Dostępny jest w obudowie 7mm x 7mm TQFN 48-pin, a parametry elektryczne gwarantowane są w zakresie temperatur ponad -40°C to +85°C.

Alternatywnie, firma Maxim umożliwia podłączenie modułów tunera bezpośrednio do dowolnej jednostki głównej przy użyciu systemu transmisji szeregowej GMSL (Gigabit Multimedia Serial Link). Jest to linia układów serializera i deserializera (SerDes) składająca się ze sterowników i odbiorników. W zastosowaniach motoryzacyjnych, technologia SerDes GMSL zapewnia darmową kompresję sygnału, 10-krotnie szybszą prędkość przesyłu danych, niższe o 50% koszty okablowania i lepsze ekranowanie EMC w porównaniu do stosowanych sieci Ethernet.



Istotną zaletą nowego rozwiązania jest również duża elastyczność w projektowaniu. Zamiast przeprojektowywać całe urządzenie, projektanci mogą teraz optymalizować jedną architekturę, poprzez dostosowanie jej do różnych potrzeb i w zależności od wymagań zmieniać liczbę potrzebnych tunerów. Wystarczy teraz tylko zmiana oprogramowania, żeby móc obsługiwać jakikolwiek światowy standard radiowy.

Innowacyjne rozwiązanie firmy Maxim, zapewni dodatkową moc i zwolni miejsce na bardziej złożoną elektronikę tworzącą zaawansowane systemy wsparcia kierowcy (ADAS), a którą producenci samochodów zamierzają umieścić wewnątrz jednostki głównej.

Firma Maxim planuje dalszą integrację układów scalonych, tak aby powstała nowa architektura, stała się jeszcze bardziej opłacalnym rozwiązaniem.

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
May 26 2017 09:38 V8.3.0-1