© Pixabay
Komponenty |
Fujitsu prezentuje pierwsze FRAM na rynek motoryzacyjny
Nowe kości pamięciowe FRAM są o wiele wytrzymalsze niż dotychczas. Mają mieć znaczną przewagę nad EEPROM i NOR, oferując min. o wiele większą liczbę cykli zapisu i krótszy czas dostępu.
Firma Fujitsu zaprezentowała swoje nowe nieulotne pamięci FRAM (Ferroelectric Random-Access Memory). Mają to być elementy przyszłościowe w elektronice stosowanej w układach motoryzacyjnych, zapewniające między innymi bardzo krótki czas wybudzania, a tym samym krótszy czas rozruchu danej aplikacji.
Do tej pory jednak, pamięci te nie były chętnie stosowane z racji swojej niezbyt dużej wytrzymałości. Ten stan rzeczy udało się zmienić firmie Fujitsu, czego potwierdzeniem jest zdobycie odpowiedniej kwalifikacji motoryzacyjnej: AEC-Q100.
Nowe kości oznaczone zostały jako MB85RS256TY. Ich pojemność wynosić ma 256 kb. Są w stanie pracować w temperaturach od -40 (a jak podaje producent, nawet i -55 stopni) do 125 stopni Celsjusza. Są w stanie przechowywać dane przez 10 lat, a nawet i więcej, także w trudniejszych warunkach, takich jak przebywanie w temperaturze 85 stopni Celsjusza.
Dzięki tym pamięciom będzie można budować jeszcze efektywniejsze i wydajniejsze systemy. Przykładem mogą być aplikacje wykorzystujące sensory, gdzie jest konieczność szybkiej i niezawodnej pracy pamięci wspierających pracę takich sensorów i gotowych systemów.
Mają mieć tym samym większą przewagę nad pamięciami EEPROM czy też NOR, oferując nie tylko znacznie krótszy czas dostępu, ale oferując także dużo większą liczbę cykli zapisu i odczytu. Wśród aplikacji, gdzie nowe pamięci miałyby znaleźć swoje miejsce można wymienić min.:
- monitorowanie i analiza danych sensorycznych,
- systemy obsługi poduszek powietrznych,
- rejestrowanie zdarzeń (DER),
- zarządzanie zasilaniem i akumulatorami (BMS),
- systemy asystujące ADAS,
- nawigacje,
- systemy informacyjno-rozrywkowe.