reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Evertiq Komponenty | 17 października 2016

Czułe sensory lidar bez mechanicznych elementów

Ciężko sobie wyobrazić systemy autonomicznego sterowania pojazdem bez sensorów lidar. Lecz są one zawodne, z racji wykorzystywania w nich elementów mechanicznych. Są też duże. Rozwiązaniem tych problemów ma być propozycja z Fraunhofer IMS.
Nowoczesne i zaawansowane systemy wspierania kierowców, w tym też system autonomicznego sterowania pojazdem w głównej mierze polegają na sensorach, które informują jednostkę sterującą o tym co się dzieje wokół pojazdu. Jednym z głównych elementów tego typu, są czujniki lidar.

Standardowe sensory tego typu są jednak drogie i zawodne, z racji swojego działania. Opierają się nie tylko na czujniku elektronicznym. Wykorzystują też elementy mechaniczne, które mogą łatwo ulec awarii.

Zasada działania takich sensorów opiera się na wysyłaniu pojedynczej wiązki lasera, która odbija się od obracającego się lustra. To dzięki temu sensor jest w stanie obserwować to co się dzieje wokół pojazdu, w pełnym zakresie (360 stopni). Po odbiciu, wiązka trafia z powrotem do urządzenia, na specjalny czujnik.

W Instytucie Fraunhofer IMS (Fraunhofer Institute for Microelectronic Systems) opracowano innowacyjny sensor lidar, który pozbawiony jest elementów mechanicznych i gwarantuje równie dobrą (jak nie lepszą) czułość i jakość generowanego obrazu przestrzennego. Zaletą tego sensora ma być nie tylko jego niezawodność, ale też cena. Koszty wdrożenia dla nowoczesnych pojazdów miałyby być mniejsze, a przez to systemy takie mogłyby być dostępniejsze.

Opracowany w IMS sensor określono mianem „Flash Lidar”. Zasada działania opiera się na wygenerowaniu pojedynczego błysku światła laserowego, by móc oświetlić wszelkie przedmioty wokół urządzenia jednocześnie. Wykorzystując specjalne diody SPADS („Single-Photon Avalanche Diodes”) w roli czujników/odbiorników, udało się przechwycić odbite światło, tworząc podobnie jak w przypadku klasycznych sensorów lidar, przestrzenną mapę otoczenia.

Sensor wraz z układami przetwarzającymi udało się zamknąć w formie pojedynczego układu scalonego. Skutkuje to znacznymi oszczędnościami co do zajmowanego miejsca przez sensor. Czujnik taki będzie można umieścić niemalże wszędzie, czy to przed lusterkiem, czy też w lampie lub jej okolicach.

Omawiany czujnik jest jak na razie niestety tylko prototypem o niezbyt dużym zasięgu. Naukowcy z IMS obiecują jednak, że już niedługo pojawić się powinna wersja pozwalająca na mapowanie przestrzeni o promieniu 100 metrów, a masowa produkcja czujników rozpocząć się powinna najpóźniej w 2018 roku.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 29 2016 16:13 V7.6.2-1