reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Evertiq Komponenty | 14 maja 2015

Czujniki ciśnienia opon obsługujące pojazdy ponad 3.5 tony

Nowe malutkie czujniki ciśnienia od Freescale mogą mierzyć nawet tak duże ciśnienia, jak te występujące w samochodach ciężarowych. Pozwalają też na przeprowadzanie diagnostyki, co wpłynąć ma m.in. na zużycie paliwa.
Coraz więcej krajów wprowadza zalecenia związane ze stosowaniem elektronicznych systemów pomiaru ciśnienia w oponach. Dane z czujników przesyłane są do komputera pokładowego i niezbędne informacje przedstawiane na desce rozdzielczej.

Zalecenia te dotyczą jednak głównie samochodów osobowych i lekkich samochodów ciężarowych (busów). Kłopotem bowiem jest pomiar ciśnienia jakie występuje w oponach samochodów o dużo większej masie. Freescale przedstawił czujnik ciśnienia, oparty na technologii MEMS, który radzi sobie nawet z tak wysokimi ciśnieniami.

Pomiar ciśnienia oparto na wykrywaniu różnic pojemności głównego czujnika. W strukturze znajdziemy też 2-osiowy akcelerometr oraz niewielki procesor S08 8-bitowy, wspierany przez 512 kB pamięci RAM oraz 16 kB pamięci flash. Nie zabrakło tu również sekcji RF, czyli odbiornika 125 kHz, przeznaczonego m.in. do programowania układu oraz transmitera 315-434 MHz, wspierający szyfrowanie danych.

Akcelerometr służy to usypiania układu, gdy auto się nie porusza. Pozwala to na zaoszczędzenie energii. Jest tu również czujnik temperaturowy i stosowny układ kompensacji wpływu temperatury na odczyty.

Całość została tak pomyślana, że pozwala na analizowanie odczytów i dostosowanie do zadanych warunków. Układ pozwolić ma na realizację systemów, które nie tylko pozwolą na proste informowanie o braku powietrza w oponach, ale także pozwolą na diagnostykę opon, co ma pozwolić na przewidywanie stanu opony, a nawet pomóc ma w obniżeniu zużycia paliwa przez zły stan opon, jak przedstawił to jeden z menadżerów firmy Freescale.

Układy te (FXTH87xx) zamknięto w obudowie o wymiarach 7 na 7 mm. Ważą zaledwie 0.3 grama. Nie powinny więc wpłynąć na trakcję opony. Pomiar wykonywany ma być od 100 kPa do 1500 kPa z dokładnością do 17 kPa.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
December 08 2016 23:17 V7.6.3-2